Maria Montessori - A gyermek felfedezése

Nincs raktáron
Maria Montessori - A gyermek felfedezése
ISBN
963-7484-07-8
Adatok
szerző
Maria Montessori
cím
A gyermek felfedezése
kiadó
Herder Kiadó
kiadási év
1995
oldalszám
299
kötés
puha kötés
Cikkszám
581901
Vélemények
Legyen Ön az első, aki véleményt ír!
Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz

9

Kritikai észrevételek az iskolára alkalmazot tudományról

13

A módszerek története

28

Egészséges gyermek tudományos nevelése

41

Az első kísérlet körülményeinek elemzése és elterjedésének története

44

A "Gyermekek Házában" alkalmazott tanítási módszerek

47

Testi növekedés

48

A környezet

51

Gyakorlati észrevételek

53

Fegyelem és szabadság

54

Az iskolai fegyelem nehézségei

55

Függetlenség

59

Minél több a felesleges segítség, annál inkább akadályozza a természetes erők fejlődését

62

Gyermekeink jutalmazása és büntetése

62

A fejlődés szabadsága

64

A természet szerepe a nevelésben

67

A természet helye a nevelésben

73

Gondoskodás másokról

73

A kerttel kapcsolatos előítéletek

74

A legkedvesebb munka

75

Egyszerűség

76

A mi kertünk

76

A mozgásra nevelés

78

A "vörös" és a "fehér" ember

78

Gimnasztika és fegyelem

80

Gimnasztika és munka

82

A munka

83

A tárgyak hangja

84

A képességek

84

A pontosság

85

A fogékony életkor

86

A mozdulatok elemzése

87

Gazdaságos mozdulatok

88

A fűzős és kapcsolós keretek

88

További eszközök

89

A vonal

89

Együttes gyakorlatok

90

Mozdulatlanság és csend

91

Nyílt utak

91

A szabad élet

92

A valóság

92

A tevékenységek előkészítése

93

Gimnasztika és játék

95

A választás szabadsága

96

A fejlesztés eszközei

98

Egy tulajdonság elkülönítése

100

Minden tárgyban közös, alapvető tulajdonságok a gyerek nevelő környezetében

101

A gyakorlatok

104

Hogyan kell a pedagógusnak kiadnia a feladatot. Összehasonlítás a régi rendszerekkel

104

Bevezetés az érzékfejlesztő eszközök gyakorlataiba. Ellentétek. Azonosságok. Fokozatok

110

A tapintási gyakorlatok bevezetésének technikája

111

Hőérzékelés

112

Súlyérzékelés

113

Formák érzékelése kizárólag tapintás útján. A sztereognosztikus érzékelés fejlesztése

113

Az ízlelő- és szaglóérzék fejlesztése

117

Vízuális és auditív megkülönböztetés

119

Eszköz: a hengersor és az építőelemek

119

A faelemek

121

Erőfeszítés és izommemória

122

A színek eszközei

123

Szenzorikus geometrikai ismeretek. Sík sablonok és geometriai formák

125

Gyakorlatok a három kártyasorozattal

128

Gyakorlatok hangok megkülönböztetésére

129

A csend

131

Az érzékfejlesztésről általában

136

A pedagógus

142

A gyakorlatok technikája

146

Bevezetés

146

A gyakorlatok

148

A háromlépcsős gyakorolat

149

Gyakorlati alkalmazás. Bevezetés az eszközök használatába. A hengersorok

150

A gyerek irányítása

152

Megjegyzések az előítéletekről

156

A próbakő

162

A szellemi rendezettség

164

Az emelkedettség elérése

165

A csend. Materializált absztrakciók

165

A normális és értelmi fogyatékos gyerekek nevelésének összehasonlításai

168

Összehasonlítás pedagógiánk és a kísérleti pszichológia között

171

Az érzékszerv funkcióinak fejlesztése ismételt gyakorlatokkal

172

Az írott nyelv

175

Az olvasás és írás tanításának régi módszereiről. Séguin írásmódszerének kritikája

176

Az írás mechanizmusa

191

Az író kéz mozdulatainak elemzése

193

Az írás közvetlen előkészítése. A tényezők elemzése

194

A mechanizmusoktól megszabadított intelligencia

203

A szavak összeállítása

204

Az olvasás

215

Gyakorlat a csoportosított kártyákkal

219

A parancsok: Mondatok olvasása

221

A nyelv

225

A hiányos nevelésre visszavezethető beszédhibák

236

A számolás tanítása és beveztés az aritmetikába

244

További lépések az aritmetikában

255

A rajzolás és az alkotó művészet

258

A zenei művészet kezdete

263

A vallásos nevelés

269

Fegyelem a "Gyermekek Házában"

276

Végkövetkeztetések és tapasztalatok

291

A diadalmas négyesfogat

294

Az új eszközök bemutatása

299