A könyv két alapvető szándéka közül egyik a molekuláris genetika eredményeinek népszerűsítése mindazok körében, akik megfelelő alappal (középiskolai biológiai ismeretekkel) rendelkeznek, és érdeklődnek a természettudományok iránt, másik törekvése pedig az, hogy lehetővé tegye olvasójának saját tudása ellenőrzését, és aktív gondolkodásra serkentsen.
1974-ben a Pécsi Orvostudományi Egyetem Biológiai Intézetében a hallgatók problémamegoldó gondolkodási készségét ellenőrző vizsgamódszert dolgoztunk ki. Több éves tapasztalataink meggyőztek bennünket arról, hogy ez az alkalmazástesztnek elnevezett módszer nemcsak tudásellenőrzésre használható, hanem az új tananyag elsajátítását is megkönnyíti. E könyv lényegében az alkalmazásteszt elvére épül, nem elsősorban tényeket közöl, hanem az induktív módszert követve igyekszik elérni, hogy az Olvasó saját maga jöjjön rá egy felfedezés lényegére, jelentőségére. Az Olvasó a kísérletek ismertetésekor minden középiskolai anyagot meghaladó információt megkap a tesztkérdések megoldásához, továbblépni azonban csak akkor tud, ha azokkal sikeresen megbirkózott.