Bevezetés |
|
Előszó |
7 |
Az anyagkiválasztás és kifejtés szempontjai |
7 |
A szerkezet |
8 |
Elvi szempontok |
8 |
Szakkifejezések |
9 |
Technikai megoldások |
9 |
Függelékek |
10 |
Verstani alapismeretek |
12 |
Mi a vers? |
12 |
A vers és a költészet különbsége |
12 |
A ritmus |
13 |
A vers és a próza különbsége |
15 |
A versritmus építőelemei |
15 |
A vers alapvető ritmustényezői |
15 |
A vers járulékos ritmustényezői |
16 |
A magyar költészetben használt versrendszerek |
19 |
Az ütemhangsúlyos verselés |
19 |
Az időmértékes verselés |
21 |
A szimultán vers |
23 |
A magyar költészetben nem létező versrendszerek |
24 |
A hangsúlyváltó verselés |
24 |
A hangsúlyszámláló verselés |
24 |
A szótaghanglejtéses verselés |
25 |
A szótagszámláló verselés |
25 |
A vers a történelmi fejlődésfolyamatban |
25 |
Verstani alapfogalmak |
28 |
A verstan |
29 |
A verstan tárgya és módszere |
29 |
A verstan tudományágai |
29 |
A verstan tudományelmélete |
29 |
A funkcionális és a leíró verstan |
30 |
A verselmélet |
32 |
Az összehasonlító verstanok |
32 |
A nemzeti verstanok |
33 |
Egyéb ágazatok |
33 |
A verstan helye a tudományok rendszerében |
34 |
Verstan és irodalomtudomány |
34 |
Verstan és ritmuselmélet |
35 |
A verstan segédtudományai |
35 |
A verstan mint segédtudomány |
36 |
A vers |
37 |
A vers mint nyelvi rendszer |
37 |
A vers és a szövegek különböző fajtái |
37 |
A versritmus írásbeli meghatározottsága |
40 |
A versritmus hangzásbeli meghatározottsága |
42 |
A versritmus nyelvi rétegekhez igazodó sajátosságai |
42 |
A vers mint metarendszer |
43 |
A mondat és a szó sajátosságai a versben |
45 |
A szöveg tagolódása |
45 |
A szórend |
50 |
A szóalak |
51 |
A szünet |
54 |
A szótagok sajátosságai a versben |
58 |
A szótag |
58 |
Az időtartam |
60 |
A hangsúly |
67 |
A hanglejtés |
75 |
A hangok minősége a versben |
77 |
A hangminőség |
77 |
Az alliteráció |
78 |
A rím |
80 |
A rímszerkezetek |
91 |
A rímek értéke és funkciója |
97 |
A rím története |
102 |
A vers ritmusa |
104 |
A ritmus fogalma |
104 |
Az ember ritmusérzéke |
109 |
A versritmus társadalmi objektivitása |
114 |
Ritmus és metrum |
117 |
A versritmus egységei |
125 |
A versláb |
129 |
Az ütem |
132 |
A kólon és periódus |
135 |
A verssor |
139 |
A versszak |
143 |
A ritmusegység-típusok |
144 |
A versszerkezet |
146 |
A sorozatosság ismérvei |
149 |
A vers és a próza különbsége |
166 |
A vers a történelmi fejlődésfolyamatban |
169 |
A vers születése |
170 |
A dalszövet |
171 |
A versforma funkciói |
174 |
Az időmértékes verselés |
|
A görög-római típusú időmértékes verselés |
183 |
Az általános tudnivalók |
184 |
Nyelvi alapok |
184 |
A versmértékek osztályozása |
190 |
A magyar időmértékes verselés egyéni vonásai |
197 |
A daktilikus versmértékek |
200 |
A hexameter |
201 |
A hémiepesz-kólon |
217 |
A pentameter |
219 |
A disztichon |
220 |
Egyéb daktilikus mértékek |
227 |
A jambikus mértékek |
236 |
A görög jambikus ütemversek |
236 |
A görög jambikus láb- és kólonversek |
242 |
A latin jambikus láb- és ütembersek |
245 |
A magyar jambikus verselés |
248 |
A trochaikus mértékek |
261 |
A görög trochaikus ütemversek |
262 |
A görög trochaikus kólonok |
264 |
A latin trochaikus mértékek |
266 |
A magyar trochaikus verselés |
267 |
Az anapesztikus mértékek |
274 |
A görög anapesztikus verselés |
274 |
A latin anapesztikus verselés |
278 |
A magyar anapesztikus verselés |
279 |
Egyéb lábformák |
284 |
A bacchius és palimbacchius |
284 |
A krétikus |
286 |
A kólonok |
287 |
A choriambus |
288 |
A jónikus mértékek |
292 |
A paióni mértékek |
298 |
A proceleizmatikus, pentabrachisz, dispondeus |
299 |
A dochmius |
300 |
A szótadészi sor |
301 |
Az eraszmonideus és a Maecenas atavis-kólon |
302 |
Az aiol verselés kólonjai |
303 |
A periódusok |
306 |
Az epódoszok |
306 |
A kardalköltészet periódusai |
309 |
Az aiol periódusok |
313 |
A versszakok |
318 |
Az arkhilokhoszi versszakok |
318 |
Az aiol versszakok |
322 |
A lírai és drámai kardalok strófái |
334 |
Az arab időmértékes verselés |
336 |
Khalíl rendszere és a mai felfogás |
336 |
Az arab verslábak: kólonok |
337 |
A sorfajok és a versszerkezet |
338 |
Az arab verselés licenciái |
339 |
Az arab vers rímelése |
340 |
Az arab verselés hatása |
340 |
Az arab formák hangsúlyos utánzása |
340 |
A klasszikus perzsa versformák |
341 |
Az indiai időmértékes verselés |
344 |
A szanszkrit versformák |
344 |
A védikus verselés |
344 |
Az epikus korszak formái, a slóka |
345 |
A klasszikus kor formái |
346 |
Az újind időmértékes versformák |
351 |
Egyéb időmértékes versrendszerek |
349 |
A hangsúlyos verselés |
|
Az ütemhangsúlyos verselés |
355 |
A magyar ütemhangsúlyos verselés |
356 |
Eltérő értelmezések |
356 |
Az ütem sajátosságai |
358 |
Az ütem hangsúlyviszonyai |
358 |
Az ütem határai |
362 |
Az ütem szótagszáma |
365 |
Az ütemelőző |
371 |
Ütemalkotási licenciák |
373 |
Az ütemkezdő szótag hangsúlytalansága |
373 |
Az összetett szavak kettévágása |
373 |
A hangsúly pótlása hosszú szótaggal |
375 |
Az ütem szótagszámának licenciái |
376 |
A sorozatosság szerepe a licenciákban |
377 |
Funkcionális ritmustörések |
378 |
Az ütemek és sorok kapcsolódása |
379 |
A sorok ütemszáma |
379 |
Az ütemek sorrendje |
381 |
Az ütemkapcsolatok versjellegének megkülönböztető ismérvei |
383 |
A magyar ütemhangsúlyos verselés fejlődése és formái |
389 |
A magyar ősköltészet |
390 |
A középkori magyar vers |
391 |
A magyar verselés XVI. századi forradalma |
394 |
A XVII. század: a formák megszilárdulása |
421 |
A XVIII. század: a forma hanyatlása |
428 |
A XIX. és XX. század: a forma átalakulása |
430 |
A külföldi ütemhangsúlyos versrendszerek |
434 |
A "magyar nemzeti versidom" hiedelme |
434 |
Ereszkedő lejtésű ütemhangsúlyos versrendszerek |
436 |
Emelkedő lejtésű ütemhangsúlyos versrendszerek |
439 |
A francia ütemhangsúlyos vers |
441 |
A hangsúlyváltó verselés |
453 |
A német hangsúlyváltó verselés |
454 |
Az angol hangsúlyváltó verselés |
456 |
Az angol jambus |
456 |
Az olasz hangsúlyváltó verselés |
460 |
Az olasz sorfajok |
461 |
Az olasz strófaszerkezetek és versszerkezetek |
464 |
A spanyol és portugál hangsúlyváltó verselés |
470 |
A romance |
472 |
A glossza |
473 |
Egyéb formaszerkezetek |
474 |
Az orosz hangsúlyváltó verselés |
474 |
Egyéb hangsúlyváltó versrendszerek |
477 |
A hangsúlyszámláló verselés |
480 |
A hangsúlyszámláló alliterációs vers |
480 |
Az ógermán vers |
480 |
Az óír hangsúlyszámláló alliterációs vers |
482 |
A német hangsúlyszámláló verselés |
482 |
A Nibelung-versszak |
483 |
A héber hangsúlyszámláló verselés |
484 |
A maláj-indonéziai hangsúlyszámláló verselés |
488 |
A pantun |
488 |
Egyéb hangsúlyszámláló versrendszerek |
489 |
A szótaghanglejtéses verselés |
|
A kínai szótaghanglejtéses vers |
495 |
A csin ti si |
495 |
A ce |
497 |
Egyéb szótaghanglejtéses versrendszerek |
499 |
A szótagszámláló verselés |
|
A kínai szótagszámláló vers |
503 |
A török népek szótagszámláló verselése |
504 |
A japán moraszámláló verselés |
504 |
A keresztezett verselési formák |
|
A magyar verselés keresztezett vonásai |
509 |
Keresztezett szabályok és engedmények |
509 |
A magyar ütemhangsúlyos vers időmértékes rímei |
509 |
A nyomaték felcserélésének engedménye |
510 |
A magyar szimultán vers |
510 |
A magyar kevert ritmusú vers |
512 |
A magyar ötvözött vers |
514 |
Külföldi versrendszerek keresztezett vonásai |
518 |
A keresztezett forma mint világjelenség |
518 |
A latin verselés fejlődése és keresztezett formái |
518 |
Az ősi latin hangsúlyos vers |
518 |
A középkori latin hangsúlyos és szimultán vers |
519 |
Epilógus |
529 |
Irodalomjegyzék |
533 |
Jelmagyarázat |
563 |
Tárgymutató |
569 |