Előszó |
7 |
Brihadáranyaka-Upanisad |
11 |
A lóáldozat a mindenség |
13 |
Az éhség-halál megteremtette a vizet, a földet és a tüzet |
14 |
Az éhség-halál tűzzé, Nappá és széllé változott |
15 |
Ész (manasz) alakjában szerelmeskedett a szóval (vács) és megteremtette az esztendőt |
15 |
A szóval megteremtette a Védákat |
15 |
Paripaként feláldozta magát |
16 |
A lélegzet (prána) a legkülönb életerő |
18 |
A lélegzet átvitte a halálon a többi életerőket |
20 |
A lélegzet azonos az istenekkel és az áldozati énekkel |
23 |
Az áldozati énekről |
24 |
A Lélek (átman) azonos az Emberrel (purusa) |
25 |
A Lélek félt |
25 |
A Lélek megteremtette magából a férfit és a nőt |
26 |
A Lélek megteremtette a világot, magánál hatalmasabbat teremtett |
26 |
A Lélek névben és alakban a világba hatolt |
27 |
A Lélek mindennél kedvesebb |
28 |
A Brahman megteremtette magából a világot |
28 |
A Brahman megteremtette a kasztot |
29 |
A Lélek minden lény világa |
32 |
A Lélek megteremtette az észt, a szót és a lélegzetet |
32 |
Legfinomabbak: az ész, a szó és a lélegzet |
33 |
A tizenhat részes Teremtőúr a Hold |
38 |
Az Emberek, az Atyák és az Istenek Világa |
38 |
Örökítési szertartás |
39 |
A lélegzet a legkülönb életerő, a szél a legkülönb isten |
40 |
A világ névből (náma), formából (rúpa) és tettből (karma) áll |
42 |
Adzsátasatru és Báláki párbeszéde. Az Ember (purusa) megnyilvánulásai |
43 |
A Lélek az álomban és a szív üregében |
47 |
Az istenek az emberi szemhez kapcsolódnak, az ősi bölcsek az érzékszervekkel azonosak |
49 |
A Brahman azonos a Nappal, a széllel és a levegőéggel |
50 |
A Lélek a szemben lévő kicsiny Emberrel azonos |
51 |
Jádnyavalkja és Maitrájaní párbeszéde Minden a Lélekből születik, és abba tér vissza |
52 |
Nincs tudat a halál után. A megismerő Lelket nem lehet megismerni |
52 |
Méz-tan. A Lélek és a Brahman, mint a mindenséget összetartó erő |
56 |
Tanítólista |
60 |
Hitvita Dzsanka Udvarában. Jádnyavalkja tanításai |
62 |
A szó, a szem, a lélegzet és az ész áldozópapok |
63 |
Az áldozatról |
64 |
A lélegzések az áldozati énekkel azonosak |
65 |
A nyolc megragadó innen és onnan |
66 |
A halál után csak a tettek (karma) maradnak fenn |
67 |
A lóáldozók misztikus útja |
68 |
A Lélek azonos az öt lélegzettel, az az, ami mindenben benne van |
69 |
A Lélek az igazi pap célja |
70 |
A világsíkok |
71 |
A Lélek mint belső vezető (antarjámin) |
72 |
Minden az űrbe van beleszőve, ennek lényege pedig a mulandótlan (aksara) |
77 |
Az istenek értélmezése |
80 |
Az Ember (purusa) megnyilvánulási formái a lételemekben |
82 |
Mindenek alapja a szív |
84 |
Az öt lélegzés |
87 |
Költemény az ember-fáról |
88 |
Jádnyavalkja tanítása Dzsanaka udvarában |
89 |
A Brahman azonos a szóval, a lélegzettel, a szemmel, a füllel, az ésszel, a szívvel, és mindezek alapja az űr |
89 |
Az Ember azonos Indhával és Virádzsal, akik a szív üregében laknak |
94 |
A Lélek az ember világa |
96 |
A Föld és a Menny a Lélek két világa, ezeket köti össze az álom |
97 |
A Lélek vándorlása az ébrenlét, az álom és a mélyálom állapotaiban |
99 |
Hita-erek a szívben |
100 |
A Lélek a mélyálomban vágytalan, nem tapasztal |
101 |
A tudás és a vágytalanság a legfőbb üdv |
103 |
A Lélek távozása a halálba |
103 |
A Lélek vándorlása egy másik testbe |
104 |
Versek a Lélek tudásáról |
106 |
A Lélek az igazi pap célja |
109 |
A Brahman az égbolt |
117 |
Pradzsápati tanítása az isteneknek, embereknek és az ördögöknek |
117 |
A Brahman azonos a szívvel és a mindenséggel |
118 |
A Brahman a valóság |
119 |
A Brahman a valóság és a Nap |
119 |
A testetöltött Lélek a szívben |
120 |
A Brahman a villám |
120 |
Hódolat a szónak |
121 |
Agni Vaisvánara a testi hő ropogása |
121 |
A halál utáni út |
121 |
Az igazi lemondás |
122 |
A Brahman az étel és az életerő |
122 |
A lélegzet himnusz, dal, varázsige és kormányzás |
123 |
Minden benne foglaltatik a gájatrí metrumban |
124 |
Ísa-upanisad 15-18 |
126 |
A lélegzet: a legszentebb, a legnagyobb jótevő, az alap, az elérés, az otthon, a szaporodás |
128 |
A lélegzet a legkülönb életerő |
129 |
Az életerők hódolnak a lélegzetnek |
131 |
Praváhana tanítja Svétakétut és Árunit |
131 |
A Lélek a halottégető máglyáról az Istenek vagy az Atyák Útjára lép |
134 |
Italáldozat-szertartás leírása |
136 |
Mindenek lényege a férfimag |
141 |
Pradzsápati megteremti a nőt |
141 |
Szerelmi varázslás asszonyok elnyerésére |
141 |
Rítus éjjeli magömlés elhárítására |
142 |
Szerelmi varázslás asszonyok elnyerésére |
142 |
Rítus a fogantatás elkerülésére |
143 |
Rítus a fogantatásra |
143 |
Rontás a hűtlen asszony ellen |
143 |
Tennivalók havivérzés idején |
144 |
Rítusok kiváló gyermekek nemzésére |
144 |
Rítusok a gyermek születésekor és utána |
147 |
Tanítólista |
149 |
Cshándógja-Upanisad |
153 |
Mindenek lényege a felcsendesítés (udgítha) |
155 |
A szó és a lélegzés az OM-ban egyesülnek |
155 |
A lélegzet a legkülönb életerő |
156 |
A lélegzés és a Nap egy |
158 |
A szétlélegzés (vjána) azonos a felcsendítéssel |
159 |
A felcsendítés minden |
159 |
A varázsének őrző istenségei |
160 |
Az istenek az OM-ban rejtőznek el |
161 |
A felcsendítés, az OM és a Nap azonosak |
162 |
A lételemek a himnuszon és a dalon alapulnak |
162 |
A Napban lévő Ember mítosza |
162 |
A képességek a himnuszon és a dalon alapulnak |
164 |
A jobb szemben lévő Ember |
164 |
Silaka, Csaikitájana és Praváhana párbeszéde. A felcsendítés az űr, minden ebből származik |
166 |
Usaszti tanítása az áldozópapoknak. Az előének a felcsendesítés és az utóének isteni a lélegzet, a Nap és az étel |
167 |
A kutyák felcsendítése |
171 |
Áldozati varázsigék magyarázata |
172 |
A dal (száman) jó (szádhu) |
173 |
Az ötrészes dal a világokban, az esőben, a vizekben, az évszakokban, nyájakban, az életerőkben |
173 |
A hétrészes dal a beszédben, a Napban, a dalban |
176 |
A dal elvezet a Napba |
178 |
A különféle dallamok az életerőkben, a tűzben, a szerelemben, a Napban, az esőben, az évszakokban, a világokban, a nyájakban, a testben, az istenekben, a mindenségben |
179 |
Az istenek felcsendítése, hangzók és istenségek |
184 |
A Teremtőúr a Bhúh, Bhuvah és a Szvah varázsigékkel teremtette a világot. Ezekből kélt ki az OM |
185 |
Áldozás a Vaszuknak, a Marutoknak, és az Áditjáknak |
186 |
A Nap az istenek méze. Ennek lépei a világtájak és a Védák |
189 |
Az istenek ezt a mézet fogyasztják |
191 |
A Brahman túl van az időn |
195 |
A gájatrí dallam a mindenség |
196 |
A Brahman a külső és a szíven belüli űr |
196 |
A szív öt nyílása és az öt lélegzet |
197 |
A mennyei fény azonos a testi hővel |
198 |
Az ember tettekből áll |
198 |
A Lélek mindennél kisebb és hatalmasabb |
198 |
A mindenség kincsesláda |
19 |
Az emberi élet szóma-áldozat |
200 |
A beavatás, démonűzés, dicshimnusz, szabályozás, áldozati adomány és merítkezés magyarázata |
202 |
A Brahman külső negyedei a tűz, a szél, a Nap és a tér, belső negyedei a szó, a lélegzet, a szem és a fül |
203 |
A Brahman a Nap. A világtojás mítosza |
204 |
Dzsánasruti Pautrájana és Raikva története. Minden a szélbe és a lélegzetbe száll |
206 |
Saunaka és Abhipratárin története. Minden a virádzs dallam és az étel evője |
209 |
Szatjakáma és Háridrumata története. A Brahman tizenhat részből áll: Kelet, Nyugat, Dél, Észak, Föld, Levegőég, Ég, Óceán, tűz, Nap, Hold, villám, lélekzet, szem, fül, ész |
210 |
Upakószala és Szatjakáma története. A Föld, a tűz, az étel és a Nap az otthoni tűzzel, a víz, a tér, A Hold és a csillagok az ételfőző tűzzel, az űr, az ég és a villám pedig az áldozótűzzel azonos |
215 |
A szemben látható Ember és az Istenek Útja |
218 |
A szél, az életerők és a hajnali áldozás |
219 |
A Teremtőúr kiköltötte a világokat és a Védákat |
220 |
A Bhúh, Bhuvah és a Szvah varázsigék |
221 |
A lélegzet a legkülönb életerő, minden az ő étke |
223 |
Italáldozat leírása |
227 |
Lásd: Brihadáranyka-upanisad |
228 |
Asvapati tanítása a mindenember Lelkéről (átman vaisvánara) |
233 |
A lételemek a Lélek testrészei |
234 |
Az öt lélegzés és az érzékszervek |
238 |
Uddálaka tanítja Svétakétut |
242 |
A Létből (szat) lett hő (tédzsasz), a víz (ápasz) és az étel (anna) |
243 |
A Lét az élő Lélekkel szétáradt a világban |
244 |
A három minőség a lételemekben |
245 |
A három minőség az emberben |
246 |
Legfontosabb a víz és a lélegzet |
247 |
Uddálaka tanítása az álomról |
248 |
Az éhség és a szomjúság magyarázata |
249 |
A lét mindenben benne van. A nektár-hasonlat |
250 |
A fa-hasonlat |
252 |
A mag-hasonlat |
252 |
A só-hasonlat |
253 |
A bekötött szemű ember hasonlata |
254 |
A haldokló Lelke az egyetemes Lélekbe száll |
254 |
A tüzes fejsze hasonlat |
255 |
Szanutkumára tanítása Náradának |
256 |
A név |
257 |
A beszéd, az ész, az akarat, az eszme, az elmélyedés, a megismerés, az erő, az étel, a víz, a hő, az űr, az emlékezés, a remény, a lélegzet |
267 |
A Brahman városa és a szív ürege |
273 |
Az igazság vágyával minden elérhető |
274 |
Az igazság a szívben lakozik |
276 |
A Lélek a gát, ami szétválasztja a világokat |
277 |
A tanítványság (brahmacsarja) |
277 |
Az életerők a szívből a Napba szállnak |
278 |
Pradzsápati tanítja Indrát és Virócsanát |
279 |
A víztükörben lakozó Lélek |
281 |
Az álomban lakozó Lélek |
282 |
A mélyálomban lakozó Lélek |
284 |
A Lélek a halál után |
285 |
Varázsmondás |
286 |
A világ név és alak, ami az űrből származik |
287 |
Tanítólista |
287 |
Aitaréja-Upanisad |
289 |
A Lélek megteremti a világokat |
291 |
A vizekből egy Embert emel ki, abból érzékszervek és lételemek születnek |
291 |
Az éhség és szomjúság tápláléka az Ember |
292 |
A lételemek az érzékszervekbe költöznek |
293 |
A kilélegzés (apána) a legkülönb |
293 |
A Lélek első születése a férfimagban |
297 |
A Lélek második születése a gyermekben |
297 |
A Lélek harmadik születése az újraszületésben |
297 |
A Lélek - megismerés (pradnyána) |
299 |
Kausítaki-Upanisad |
301 |
Csitra tanítja Svétakétut és Uddálakát |
303 |
A Lélek a halál után a Holdba száll |
303 |
A Lélek az Istenek Útján |
305 |
A Lélek a Brahman előtt |
305 |
A Lélek és a Brahman párbeszéde |
307 |
Kausítaki tanítása. A Brahman a lélegzet |
310 |
Az érzékszervek a begyűjtés istenei |
310 |
Szerelmi varázslás leírása |
311 |
Pratardana belső tűzáldozata |
312 |
Kausítaki nap-hódolata |
312 |
A Teremtőúr a Hold, minden az ő tápláléka |
313 |
A hazatérő apa köszöntő rítusa |
313 |
Minden isten a szélben oldódik fel |
314 |
A lélegzet a legkülönb életerő |
315 |
A haldokló apa örökítései rítusa |
315 |
Indra a lélegzet és a megismerő Lélek |
321 |
Álomban minden a lélegzetbe húzodik vissza |
322 |
A lélegzet a halál pillanatában magával vonzza a többi életerőt |
323 |
Minden életerő a lélegzet része |
324 |
A megismerésével szárnyalt életerők |
324 |
Megismerés nélkül az érzékszervek tehetetlenek |
325 |
A megismerőt kell megismerni |
326 |
Brihadáranyaka-upanisad |
328 |
Taittiríja-Upanisad |
335 |
A Brahman a szél |
337 |
A hangtan magyarázata |
337 |
Az összekötés (szandhi) a világot összetartó erő |
338 |
Fohász Indrához |
339 |
Mahácsamaszja tanítása. A Brahman a bhúh, bhuvah és szvah mantra |
340 |
A Lélek az előbbi mantrákkal lesz egyetemessé |
340 |
Az ötrétű mindenség |
341 |
A Brahma az OM |
342 |
A lemondás, az igazság és a tanulás |
342 |
Trisanku fohásza |
342 |
Fohász a tanítóhoz |
343 |
Fohász a Brahmanhoz |
344 |
A Lélekből lett az űr, abból az étel, s ez az ember támasztéka. Az ételből (annamaja) Lélek |
345 |
A lélegzetből álló (pránamaja) Lélek |
345 |
Az észből álló (manómaja) Lélek |
346 |
A megismerésből álló (vidnyánamaja) Lélek |
346 |
Az üdvből álló (ánandamaja) Lélek |
347 |
A Lélek a valóság |
347 |
A Lélek az űrben üdvöt teremt |
348 |
Brihadáranyka-upanisad |
349 |
Varuna tanítása Bhrigunak: A Brahman az éltel, a lélegzet, az ész és a megismerés |
351 |
A lélegzet és a test, a fény és a víz, a föld és az űr azonossága |
353 |
Talavakára-Upanisad |
357 |
A Brahman az igazi önvaló |
359 |
A Brahman tudása |
360 |
A Brahman hatalmasabb az isteneknél |
361 |
Indra, mint a Brahmanhoz legközelebb álló isten |
363 |
Prasna-Upanisad |
365 |
A lélegzet és a birtok (raji) |
367 |
A legfőbb isten a lélegzet |
370 |
Az öt lélegzet az emberben |
372 |
A Lélek és a lélegzet az álomban |
374 |
Mit lehet az OM-mantrával elérni |
376 |
A tizenhat részes Ember |
377 |
Mándúkja-Upanisad |
381 |
A Lélek négy állapata |
383 |
Az Om-mantra mértékei és a Lélek állapotai |
384 |
Ísa-Upanisad |
387 |
Az Istenről |
389 |
Az Isten megismerése |
390 |
A Naphimnusz |
391 |
Katha-Upanisad |
393 |
Nacsikétasz a halál házában |
395 |
Első kérés: az apa megengesztelése |
396 |
Második kérés: az égbe vivő tűz |
397 |
Harmadik kérés: a halál utáni lét |
398 |
Nacsikétasz megkísértése |
398 |
A Jobb és az előnyös |
400 |
Az OM-szótag |
402 |
A Lélek halhatatlan |
403 |
A Lélek tulajdonságai |
403 |
Az egyéni és az egyetemes Lélek |
404 |
A Lélek, az elme és az érzékszervek |
404 |
A belső Lélek |
407 |
Az egyetemes Lélek |
408 |
Az egyéni Lélek a szívben |
409 |
A balga és a bölcs |
409 |
Az egyéni Lélek a szívben |
409 |
A Lélek újraszületése |
410 |
A Lélek tulajdonságai |
411 |
Az egyetemes Lélek tulajdonságai |
412 |
A Lélek megtapasztalása a jóga útján |
413 |
Az egyéni Lélek a szívben |
414 |
Mundaka-Upanisad |
417 |
Tanítólista, a lenti és fenti tudás |
419 |
Az igazak és a hamisak áldozata |
420 |
Minden az egyetemes Lélekből származik |
424 |
Az egyéni Lélek a szívben |
426 |
Az egyéni és az egyetemes Lélek |
429 |
Vágytalanság vezet a Lélek megismeréséhez |
431 |
Svétásvatara-Upanisad |
435 |
A Brahman: a világ, az egyéni és az egyetemes Lélek |
437 |
Fohász a Naphoz, a jóga útja |
441 |
Az egyetemes Isten: Rudra-Siva |
443 |
Versek az egyetemes Istenhez |
449 |
Versek az egyetemes Lélekhez |
453 |
Szánkhja tanítások |
456 |