Előszó |
8 |
Összefoglalás |
10 |
Bevezetés |
14 |
Vezetéstörténeti áttekintés, vezetéselméleti irányzatok |
17 |
A modern vezetéstudomány kialakulása |
19 |
Az arisztokratikus felfogás |
19 |
A demokratikus felfogás |
20 |
Az emberi tevékenység vezetési aspektusa |
20 |
Magyarázó jegyzet |
25 |
Menedzsment vagy vezetés? |
27 |
Bizonytalanságok a magyar menedzsment terminológiában |
28 |
Menedzsment és/vagy vezetés? |
28 |
Menedzseri funkciók, menedzseri szerepek |
31 |
Menedzser, üzletember, vállalkozó - ki kicsoda? |
34 |
Források |
36 |
A pedagógiai intézményvezetés alapjai, vezetői funkciók |
38 |
A tervezés |
44 |
A szervezés |
45 |
A vezetés |
54 |
Az irányítás |
67 |
Az ellenőrzés |
70 |
Vezetői szerepek |
72 |
Interperszonális szerepek |
72 |
Információs szerepek |
72 |
Döntéshozó szerep |
73 |
A vezetői stílus |
73 |
A vezetői stílust befolyásoló tényezők |
73 |
A feladatcentrikus magatartás |
75 |
A beosztottcentrikus magatartás |
75 |
A tulajdonság-elméletek |
76 |
A típuselméletek |
77 |
Téves felfogások a vezetői munkáról |
79 |
Első téves felfogás |
79 |
Második téves felfogás |
80 |
Harmadik téves felfogás |
80 |
Magyarázó jegyzet |
82 |
A vezetői hatalom |
83 |
A pozícióból eredő hatalom |
84 |
A személyiségből eredő hatalom |
85 |
A munkából eredő hatalom |
85 |
Az erőforrás birtoklásából eredő hatalom |
87 |
Erőforrás elemek |
87 |
Az erőforrás technikai feltételei |
87 |
Az erőforrás személyi feltételei |
89 |
Kulcseseményterv |
91 |
Mit csináltunk jól? |
91 |
Mit akarunk csinálni? |
91 |
Iskola és kollégium szerepvállalása a nevelési célok megválasztásában |
92 |
Helyzetelemzés és program |
92 |
Programok és feladatok |
97 |
Visszacsatolás: A félévi nevelőtestületi értekezletek tervezete |
99 |
Magyarázó jegyzet |
100 |
Az emberi erőforrás optimalizálás |
101 |
A munkakörtervezés |
102 |
A munkakörtervezés főbb lépési és tartalma |
106 |
A feladat fontossága |
106 |
Az autonómia |
106 |
A visszacsatolás |
107 |
A szakismeretek változatossága |
108 |
A munkaköri leírás |
110 |
A pedagógusi munkakör |
111 |
A gondnoki munkakör |
114 |
Egy amerikai munkaköri leírás |
120 |
A munkaerőtervezés |
122 |
A minősítés |
125 |
A minősítést segítő eszközök |
127 |
Az idő fogságában. A vezető és a stressz |
131 |
A stressz okai |
132 |
A feszültség és a stressz |
134 |
Stresszkezelési technikák |
135 |
A stabil zónák erősítése |
135 |
Speciálizáció a munkavégzésben |
135 |
Az időgazdálkodás |
135 |
Önképzés és továbbképzés |
137 |
Az információs rendszer |
138 |
A képzési, továbbképzési, önképzési program |
143 |
A munka melletti képzés, önképzés lehetőségei |
144 |
Az önképzés, a permanens önművelés célja |
145 |
A hatékony vezetést segítő 3 testőr |
145 |
A távoktatás |
148 |
A diák egyedül van |
150 |
Az oktatócsomag |
151 |
A konzulens (TUTOR) |
151 |
A csoport és a diák |
152 |
A vizsga |
153 |
Magyarázó jegyzet |
153 |
A konfliktus |
155 |
Konfliktus, egyén, környezet |
156 |
A konfliktus ismérvei |
157 |
A konfliktus fogalma |
158 |
Konfliktusok az oktatási-nevelési intézményben |
159 |
A konfliktusok okai |
159 |
A konfliktusok kezelése |
166 |
A konfliktus megelőzése |
167 |
A konfliktus megoldása |
168 |
Konfliktusok és vezetési technikák |
169 |
Csoporfeladat funkciók |
169 |
Csoportfeladat funkicók fenntartásának módszerei |
173 |
A csoport elégedettsége |
173 |
Csoportszerep típusok |
175 |
Az intézményi konfliktusok szereplői, színterei |
176 |
Konfliktus a szülőkkel |
176 |
A pedagógus - diák konfliktus |
178 |
A gyermeknevelés veszélyforrásai |
179 |
A szocializáció |
181 |
A diákok konfliktusai |
182 |
Feloldási technikák, stílus |
188 |
Az elhárítás |
188 |
Alkalmazkodás |
189 |
Versengés |
189 |
Kompromisszum |
190 |
Együttműködés |
191 |
A változás |
192 |
A változás lehetőségeinek elemzése |
192 |
Változásmenedzsment |
194 |
Magyarázó jegyzet |
197 |
Az ötlettől az igazgatói székig |
199 |
A nagy kihívás |
200 |
A vezetővé válás folyamata |
203 |
A pályakarrier tervezése |
205 |
Ki lehet vezető? |
206 |
Az előkészítő szakasz |
209 |
Tájékozódás és továbbképzés |
209 |
Tervezés |
211 |
Az irányítás |
214 |
A vezetői irányítás feladatai |
216 |
Az irányítási folyamat elemei |
217 |
Irányítási alapelvek |
219 |
A végrehajtás |
220 |
A döntés |
220 |
Motiválás |
223 |
Az összehangolás |
224 |
Ellenőrzés |
224 |
A vezetői program elkészítése |
228 |
Formai követelmények |
230 |
Tartalmi követelmények |
232 |
Magyarázó jegyzet |
242 |
Irodalomjegyzék tanároknak, vezetőknek |
245 |