Bevezető |
5 |
R. Dallos - H. Procter: A családi folyamatok interakcionális szemlélete |
7 |
Az interakcionalitás elemi ismeretei |
9 |
A rendszerfogalom |
|
Homeosztázis és szabályok |
|
A diádikus viszony |
19 |
Szimmetrikus és komplementer viszonyok |
|
Hierarchia |
|
A pszichológiai távolság |
|
Pszichológiai határok |
|
A diádok elemzésének korlátai |
|
A triádok |
23 |
A szövetség és koalíció fogalma |
|
A triád hierarchiája |
|
Határok és alrendszerek |
|
Családi életciklusok |
27 |
Az életciklus változásai |
|
Ceremóniák és rituálék |
|
A konstrukciós elmélet és a változás |
31 |
A családi konstrukciók rendszere |
|
Reflexivitás |
|
A változás létrejötte a családokban |
|
Összegzés |
|
Interaktív családterápia |
38 |
"Probléma vagy nehézség" |
|
Az első lépés: a vizsgálat |
|
A terápiás folyamat: tudományos hipotézisalkotás |
|
Átfogalmazás és pozitív konnotáció |
|
A "belátás" kérdése |
|
Újrastrukturálás |
|
A paradox intervenció |
|
Közvetlen (élő)szupervízió |
|
Privát vagy nyilvános-e a családterápia |
|
Egy esettanulmány |
|
Záró megjegyzések |
50 |
M. Selvini-Palazzoli - L. Boscolo - G. Cecchin - G. Prata: Hipotézis-készítés, cirkularitás és neutralitás: a családterápiás ülés vezetésének három vezérelve |
53 |
Hipotézis-készítés |
|
Általános definíció |
|
Funkcionális értéke a családi interjúban |
|
Hipotézis, információ és negatív entrópia |
|
A hipotézis rendszerezettsége |
|
Rendszerszemlélet/cirkularitás |
|
Az információgyűjtés egyéb módjai |
|
A megfigyelési terület fokozatos növelése |
|
Neutralitás |
|
G. Cecchin: A milánói alapelvek - újra átgondolva |
67 |
A neutralitás elve |
|
Az esztétikai elv |
|
Felelősség és szociális kontroll |
|
A neutralitás hiányának tünetei |
|
Hipotézis-készítés |
|
Rendszerszemlélet (cirkularitás) |
|
K. Tomm: Az interventív (beavatkozó) interjúzás |
|
Stratégia-készítés: a terapeuta 4. vezérelve |
75 |
Bevezetés |
|
Egy negyedik vezérelv szükségessége |
|
A három milánói alapelv részleges átfogalmazása |
|
A hozzáállások stratégiás használata |
|
Reflexív kérdezés az interventív interjúban |
86 |
Bevezetés |
|
Egy elméleti megfontolás |
|
Reflexív kérdéstípusok |
|
Záró megjegyzések |
|
Mikor tegyünk fel oknyomozó, cirkuláris, stratégiás vagy reflexív kérdéseket? (Kérdezési típusok az interjúban) |
101 |
A kezelő szándékai és előfeltevései |
|
A kérdések négy főbb típusa |
|
A különféle kérdések hatásai |
|
Összegzés |
|
P. Penn: Az "előrecsatolás" technikája: jövőre irányuló kérdések, jövő-tervezés |
118 |
A pozitív átfogalmazás |
|
Alternatívák |
|
A családi szisztéma változásának menete |
|
A premissza fogalma |
|
Fejlődéssel kapcsolatos premisszák |
|
Három példa a fejlődési premisszára alapozott intervencióra |
|
Jövőtervezés a családban, ha az egyik családtag krónikus beteg |
|
H. Jenkins: Változást okozó krízisek - egy közös vonás a családterápiákban |
133 |
Bevezetés |
|
Patterns Which Connect |
|
A változás folyamatának lépései |
|
A terápia folyamatának mozzanatai |
|
Hogyan provokálnak krízist a különböző családterápiás iskolákban |
|
Megbeszélés |
|
M. Selvini-Palazzoli - L. Boscolo - G. Cecchin - G. Prata: A családterápiát ajánló személy problémája |
142 |
Melyik küldő a leggyanúsabb? |
|
Mikor gyanakodhatunk a család viselkedése alapján? |
|
Mit tehetünk? |
|
Következtetések |
|
Családterápiás kifejezések fordítása |
151 |