Olyan költeményeket igyekszik a kötet bemutatni, amelyek versszerető tanár és diák irodalmi élményvilágának törzsanyagához tartoznak ugyan, de órai keretek közt tárgyalásukra nincs lehetőség. Többnyire rokon élménykörű verseket elemez a szerző, melyekről viszonylag keveset hallani. Annak a tudatnak az erősítéséhez is hozzá kívánt járulni, hogy bármilyen szintű s bármilyen megközelítésű legyen is az értelmező elemzés, a világos szemléleti álláspont, a dialektikusan felfogott történetiség, a rendszeres nyelvi feldolgozás, a kimunkált poétikai fogalomkincs sohasem hiányozhat belőle. Az értelmi s az érzelmi élmény szétválaszthatatlanságára szeretné ez a gyűjtemény figyelmeztetni a tanárt, tanítani a diákot. S arra, hogy jelentős művek igazi értelmüket, egész jelentésüket csak fokozatosan, a történelem folyamatában mutatják meg. Minden kornak, minden nemzedéknek, minden világszemléletnek újra értelmezni kell őket.