Előszó
|
7
|
A pedagógia és pszichológia kapcsolatának kérdései (Bagdy Emőke)
|
11
|
A pszichológia e nevelésben: segédeszköz vagy szövetséges társ?
|
11
|
Az iskolát szolgáló pszichológia
|
13
|
A nevelőmunka feladatainak kibővülése napjainkban
|
15
|
Az iskola mint mentálhigiénés intézmény (Telkes József)
|
21
|
A mentálhigiénés és a pedagógiai célok egysége
|
21
|
Az iskolai mentálhigiéné szemléleti alapjai
|
23
|
Az iskolai mentálhigiéné céljai
|
27
|
Az elsődleges megelőzés mai gyakorlata
|
27
|
A családra kiterjesztet primer prevenció
|
29
|
A pedagógus mentálhigiénés eszközei: ismeretek vagy készségek?
|
31
|
A lélektani csoportmunka alapjai (Bagdy Emőke)
|
34
|
A csoport szerepe az emberi életben és fejlődésben
|
34
|
A csoport specifikus hatóttényezői: a csoportdinamikai történések
|
36
|
A csoporttá alakulás folyamata
|
37
|
Csoportstrukturálódás
|
38
|
A csoport rendszerré szerveződésének folyamata
|
41
|
A csoport szakaszos fejlődésének folyamata
|
43
|
A csoport személyiségváltozást előidéző hatása
|
44
|
Az önismereti csoportmunka ismérvei
|
47
|
A lélektani csoportmunka: fikció, játék vagy realitás?
|
41
|
Tanulási szintek a csoportban
|
53
|
A csoportmunka szerződése
|
56
|
Csoportmunka az iskolában
|
59
|
Az iskolában alkalmazásra javasolható lélektani csoportmódszerek
|
63
|
A mentálhigiénés konzultáció (Telkes József)
|
73
|
A mentálhigiénés konzultáció: közvetlen párbeszéddel - közvetett segítség
|
74
|
A mentálhigiénés konzultáció formái
|
77
|
Az esetközpontú konzultáció
|
78
|
A pedagógusközpontú ("konzulenscentrikus") konzultáció
|
86
|
A programközpontú konzultáció
|
92
|
Pedagógusokmentálhigiénéje: az önsegítő-támogató csoport (Telkes József)
|
95
|
Az önsegítés kölcsönösségi rendszere
|
95
|
A pályakezdők nehézségei
|
98
|
A pedagógusok munkahelyi közérzetét meghatározó tényezők
|
99
|
A hivatásgyakorlatot fenyegető ártalom: a kiégési jelenség
|
102
|
A pedagógus mentálhigiénéjét szolgáló önsegítő csoport; a csoporthatások
|
107
|
A támogató csoportok szervezésének elvei. Célkitűzések, előkészítés
|
108
|
Csoporttagság
|
108
|
A csoport nagysága
|
109
|
Csoportvezetés
|
110
|
Ajánlások az önsegítő-támogató pedagóguscsoport résztvevőinek
|
110
|
A személyes fejlődést segítő beszélgetés ("A fejlesztő interjú") a pedagógus és a tanuló kapcsolatában (Telkes József)
|
113
|
Mit nevezünk fejlesztő interjúnak?
|
113
|
A fejlesztő beszélgetések céljai
|
114
|
Önvizsgálat
|
114
|
Önfeltárás
|
115
|
Önirányítás-önalakítás
|
115
|
Szempontok a fejlesztő beszélgetésekhez
|
116
|
A szükséglet kifejezése
|
116
|
Az érdeklődési irányok megbeszélése
|
117
|
Az erősségek felfedezése
|
117
|
Visszajelentés
|
117
|
A célok kiválasztása
|
118
|
Néhány technikai javaslat
|
119
|
Hogyan készüljünk fel a fejlesztő beszélgetésekre?
|
120
|
Empátia- és kommunikációfejlesztés pedagógusok számára (Bagdy Emőke)
|
122
|
A módszer elméleti alapjai, forrásai, előzményei
|
122
|
Az empátia, és kommunikációfejlesztő tréning gyakorlata
|
125
|
A csoportmunka
|
127
|
A csoportban való részvétel nyereségei
|
135
|
A képmagnó felhasználása a csoportmunkában
|
136
|
Relaxációs tréning az iskolában (Bagdy Emőke)
|
141
|
Az iskolai relaxáció lehetőségei
|
141
|
Mi a relaxáció?
|
142
|
A relaxáció hatásmechanizmusa
|
142
|
Az autogén tréning (koncentrált önlazítás)
|
144
|
Az autogén tréning tanítása
|
150
|
A gyakorlatok kivitelezésének technikája
|
154
|
Az izomzat elernyesztése, ellazulása "elnehezedéssel"
|
154
|
A "meleg-élmény": a vérkeringés befolyásolásával
|
157
|
A "szívszabályozás" gyakorlata
|
158
|
A légzés beállítása
|
159
|
A zsigeri szervek szabályozása, a plexus solaris (napfonat) gyakorlata
|
160
|
A "homlok hűvösének" hívása: a fejterület élménye
|
161
|
Az autogén tréning tanulásának néhány szempontja
|
162
|
A tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportmódszerek és programok (Bagdy Emőke és Telkes József)
|
168
|
Az AWARE-projekt módszer
|
166
|
A "Bűvös kör" módszer és a DUSO-program
|
167
|
Szociális problémamegoldás - fejlesztő program, tanmenet (curciulum)
|
168
|
Mintanyújtás, a modellkövető viselkedés előhívása
|
169
|
Megerősítési és alakítási, viselkedésmódosítási (shaping) technikák felhasználása
|
170
|
Szerepjáték
|
170
|
Brainstroming technikák
|
171
|
A tanárok kiképzése: műhelymunkában
|
171
|
A gyakorlatok alkalmazásának osztálytermi változatai
|
173
|
Nagycsoportos alkalmazás
|
173
|
Kiscsoportos forma tanár vezetésével
|
174
|
Kiscsoportos forma tanár nélkül
|
175
|
A szociális problémamegoldási tanmenet (program) mintagyakorlatai
|
175
|
A divergens gondolkodás fejlesztésének feladategysége
|
176
|
A problémaidentifikáció gyakorlásának lényege
|
178
|
Alternatív megoldások föllelésének fejlesztési egysége
|
|
A következmények figyelembevételének fejlesztési egysége
|
180
|
A megoldások kidolgozásának fejlesztési programegysége
|
181
|
A problémamegoldó viselkedés integrációjának fejlesztési egysége
|
182
|
A szociális problémamegoldás fejlesztését szolgáló program lehetőségei a hazai alkalmazásban
|
183
|
Készség-, képesség- és személyiségfejlesztő gyakorlatok (Bagdy Emőke)
|
185
|
Bevezető ajánlás
|
185
|
Gyakorlatgyűjtemény
|
194
|
Gyakorlatok a foglalkozások kezdéséhez, bevezetéséhez, a komplex gyakorlatok felkészítéséhez, átvezetéséhez és a feldolgozó befejezéshez
|
194
|
A kreativitást fejlesztését szolgáló gyakorlatok
|
211
|
A nonverbális készségek fejlesztése
|
235
|
Gyakorlatok az önkép, önismeret fejlesztésére
|
244
|
Társismereti és kapcsolatfejlesztő gyakorlatok
|
2621
|
Zárszó
|
289
|
Irodalom
|
291
|