Előszó |
7 |
A pedagógia és pszichológia kapcsolatának kérdései (Bagdy Emőke) |
11 |
A pszichológia e nevelésben: segédeszköz vagy szövetséges társ? |
11 |
Az iskolát szolgáló pszichológia |
13 |
A nevelőmunka feladatainak kibővülése napjainkban |
15 |
Az iskola mint mentálhigiénés intézmény (Telkes József) |
21 |
A mentálhigiénés és a pedagógiai célok egysége |
21 |
Az iskolai mentálhigiéné szemléleti alapjai |
23 |
Az iskolai mentálhigiéné céljai |
27 |
Az elsődleges megelőzés mai gyakorlata |
27 |
A családra kiterjesztet primer prevenció |
29 |
A pedagógus mentálhigiénés eszközei: ismeretek vagy készségek? |
31 |
A lélektani csoportmunka alapjai (Bagdy Emőke) |
34 |
A csoport szerepe az emberi életben és fejlődésben |
34 |
A csoport specifikus hatóttényezői: a csoportdinamikai történések |
36 |
A csoporttá alakulás folyamata |
37 |
Csoportstrukturálódás |
38 |
A csoport rendszerré szerveződésének folyamata |
41 |
A csoport szakaszos fejlődésének folyamata |
43 |
A csoport személyiségváltozást előidéző hatása |
44 |
Az önismereti csoportmunka ismérvei |
47 |
A lélektani csoportmunka: fikció, játék vagy realitás? |
41 |
Tanulási szintek a csoportban |
53 |
A csoportmunka szerződése |
56 |
Csoportmunka az iskolában |
59 |
Az iskolában alkalmazásra javasolható lélektani csoportmódszerek |
63 |
A mentálhigiénés konzultáció (Telkes József) |
73 |
A mentálhigiénés konzultáció: közvetlen párbeszéddel - közvetett segítség |
74 |
A mentálhigiénés konzultáció formái |
77 |
Az esetközpontú konzultáció |
78 |
A pedagógusközpontú ("konzulenscentrikus") konzultáció |
86 |
A programközpontú konzultáció |
92 |
Pedagógusokmentálhigiénéje: az önsegítő-támogató csoport (Telkes József) |
95 |
Az önsegítés kölcsönösségi rendszere |
95 |
A pályakezdők nehézségei |
98 |
A pedagógusok munkahelyi közérzetét meghatározó tényezők |
99 |
A hivatásgyakorlatot fenyegető ártalom: a kiégési jelenség |
102 |
A pedagógus mentálhigiénéjét szolgáló önsegítő csoport; a csoporthatások |
107 |
A támogató csoportok szervezésének elvei. Célkitűzések, előkészítés |
108 |
Csoporttagság |
108 |
A csoport nagysága |
109 |
Csoportvezetés |
110 |
Ajánlások az önsegítő-támogató pedagóguscsoport résztvevőinek |
110 |
A személyes fejlődést segítő beszélgetés ("A fejlesztő interjú") a pedagógus és a tanuló kapcsolatában (Telkes József) |
113 |
Mit nevezünk fejlesztő interjúnak? |
113 |
A fejlesztő beszélgetések céljai |
114 |
Önvizsgálat |
114 |
Önfeltárás |
115 |
Önirányítás-önalakítás |
115 |
Szempontok a fejlesztő beszélgetésekhez |
116 |
A szükséglet kifejezése |
116 |
Az érdeklődési irányok megbeszélése |
117 |
Az erősségek felfedezése |
117 |
Visszajelentés |
117 |
A célok kiválasztása |
118 |
Néhány technikai javaslat |
119 |
Hogyan készüljünk fel a fejlesztő beszélgetésekre? |
120 |
Empátia- és kommunikációfejlesztés pedagógusok számára (Bagdy Emőke) |
122 |
A módszer elméleti alapjai, forrásai, előzményei |
122 |
Az empátia, és kommunikációfejlesztő tréning gyakorlata |
125 |
A csoportmunka |
127 |
A csoportban való részvétel nyereségei |
135 |
A képmagnó felhasználása a csoportmunkában |
136 |
Relaxációs tréning az iskolában (Bagdy Emőke) |
141 |
Az iskolai relaxáció lehetőségei |
141 |
Mi a relaxáció? |
142 |
A relaxáció hatásmechanizmusa |
142 |
Az autogén tréning (koncentrált önlazítás) |
144 |
Az autogén tréning tanítása |
150 |
A gyakorlatok kivitelezésének technikája |
154 |
Az izomzat elernyesztése, ellazulása "elnehezedéssel" |
154 |
A "meleg-élmény": a vérkeringés befolyásolásával |
157 |
A "szívszabályozás" gyakorlata |
158 |
A légzés beállítása |
159 |
A zsigeri szervek szabályozása, a plexus solaris (napfonat) gyakorlata |
160 |
A "homlok hűvösének" hívása: a fejterület élménye |
161 |
Az autogén tréning tanulásának néhány szempontja |
162 |
A tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportmódszerek és programok (Bagdy Emőke és Telkes József) |
168 |
Az AWARE-projekt módszer |
166 |
A "Bűvös kör" módszer és a DUSO-program |
167 |
Szociális problémamegoldás - fejlesztő program, tanmenet (curciulum) |
168 |
Mintanyújtás, a modellkövető viselkedés előhívása |
169 |
Megerősítési és alakítási, viselkedésmódosítási (shaping) technikák felhasználása |
170 |
Szerepjáték |
170 |
Brainstroming technikák |
171 |
A tanárok kiképzése: műhelymunkában |
171 |
A gyakorlatok alkalmazásának osztálytermi változatai |
173 |
Nagycsoportos alkalmazás |
173 |
Kiscsoportos forma tanár vezetésével |
174 |
Kiscsoportos forma tanár nélkül |
175 |
A szociális problémamegoldási tanmenet (program) mintagyakorlatai |
175 |
A divergens gondolkodás fejlesztésének feladategysége |
176 |
A problémaidentifikáció gyakorlásának lényege |
178 |
Alternatív megoldások föllelésének fejlesztési egysége |
|
A következmények figyelembevételének fejlesztési egysége |
180 |
A megoldások kidolgozásának fejlesztési programegysége |
181 |
A problémamegoldó viselkedés integrációjának fejlesztési egysége |
182 |
A szociális problémamegoldás fejlesztését szolgáló program lehetőségei a hazai alkalmazásban |
183 |
Készség-, képesség- és személyiségfejlesztő gyakorlatok (Bagdy Emőke) |
185 |
Bevezető ajánlás |
185 |
Gyakorlatgyűjtemény |
194 |
Gyakorlatok a foglalkozások kezdéséhez, bevezetéséhez, a komplex gyakorlatok felkészítéséhez, átvezetéséhez és a feldolgozó befejezéshez |
194 |
A kreativitást fejlesztését szolgáló gyakorlatok |
211 |
A nonverbális készségek fejlesztése |
235 |
Gyakorlatok az önkép, önismeret fejlesztésére |
244 |
Társismereti és kapcsolatfejlesztő gyakorlatok |
2621 |
Zárszó |
289 |
Irodalom |
291 |