Bevezetés
|
11
|
Bevezetés az átdolgozott kiadáshoz
|
13
|
Két különböző elme szövetkezik
|
|
Miért fejletlen a kutyaetológia?
|
|
A farkas
|
17
|
A kutyafélék evolúciója
|
17
|
A farkas
|
20
|
Kötődés
|
22
|
Agresszió
|
25
|
A szociális viselkedés egyéb formái
|
28
|
Szelídített farkasok
|
32
|
Az ember
|
34
|
Az emberi csoport
|
34
|
A kommunikációs kénysezr
|
35
|
A konstrukciós képesség
|
36
|
A szövetség
|
37
|
Kölcsönös előnyök
|
38
|
Mi olvasható ki a génekből?
|
41
|
A kutya mesterséges állat, és nagoyn különbözik a farkastól
|
45
|
Az ember és a kutya viselkedési hasonlóságai
|
57
|
A kötődés
|
57
|
A kutyák az emberhez is kötődnek
|
57
|
Szocializáció, fajtársfelismerés, kötődés
|
60
|
A kötődés mérése
|
63
|
Falka helyett embercsoport
|
66
|
A kutyák érzelmei
|
67
|
Az állatok ritkán jelzik érzelmeiket
|
70
|
A kutyák sokféle érzelmet képesek kimutatni
|
73
|
Az alapérzelmek
|
76
|
Hűség, érzelmi azonosulás, gyász
|
79
|
Büszkeség, undor, erkölcs
|
85
|
Szabálykövetés
|
87
|
Személyes rítusok, sztereotípiák
|
87
|
Jeromos rítusai
|
89
|
Az ember szabálykövető lény
|
93
|
kA kutyák is tisztelik a rangsort, és könnyen elfogadják a szabályokat
|
96
|
Együttműködés
|
105
|
Az emberi együttműködés
|
106
|
Az állatok együttműködése
|
107
|
A kutyák jól együttműködnek az emberrel
|
108
|
Kutya vezet világtalant
|
114
|
A dominanciaváltás képessége
|
120
|
Információcsere
|
122
|
Figyelj! Ott van!
|
124
|
Képesek-e a kutyák következtetni az ember elmeállapotára?
|
129
|
Bukfenc és Jeromos naplója
|
135
|
A kutyák sok mindent megértenek
|
137
|
A kutya is jó etológus
|
137
|
A kutyák következtetnek
|
149
|
A kutyák utánoznak, de nincsen kezük
|
157
|
A kutyák utánoznak, de ritkán vesszük észre
|
157
|
Utánzás kísérleti körülmények között
|
161
|
A kutya "majd megszólal"
|
166
|
A csimpánzokat nem sikerült emberi nyelvre tanítani
|
168
|
A kutyák jeleskednek a "szociális megértés"-ben
|
173
|
Az állati elme tudományos vizsgálata
|
189
|
Megfigyelés, elmélet, bizonyítás
|
189
|
Olvasó kutyák
|
189
|
A tudományos kérdésekről
|
193
|
Az okos Hans és Alex, a szót értő papagáj
|
195
|
Értelmesek-e az állatok?
|
199
|
Morgan kánonja
|
200
|
Lehet, hogy az állatok csak bonyolult gépek?
|
201
|
Az állati tudat elmélete
|
203
|
Alex beszél
|
204
|
Az elme etológiája
|
207
|
Térkép az elmében
|
208
|
Az elme neuronokból építi modelljei
|
210
|
Öröklött viselkedési utasítások
|
213
|
A környezet működő modelljei az agyban
|
214
|
A modellező agy és az elme
|
216
|
Az ember elméje
|
218
|
A nyelv segítségével lehet igazán jó modelleket készíteni
|
221
|
Megnevezem, tehát van
|
224
|
Az emberi gondolkodás különleges jegyei
|
225
|
Mit tudnak a rokonok?
|
228
|
Van ott valaki?
|
228
|
Az elme teóriája mások szándékairól
|
230
|
Ha intelligens vagy, "lenni igyekszel"
|
233
|
Problémamegoldó állatok
|
236
|
A legtöbb baj a társakkal van
|
242
|
Gondolkodik-e egy csimpánz mások elméjéről?
|
244
|
Hazudós állatok
|
246
|
A gyermek elméje
|
248
|
Az embergyerek nem kicsi, nyivákoló állat
|
249
|
A kultúra elsajátítása a gyermeki kötődésből származtatható
|
250
|
A gyermek játékai és elmeteóriája
|
253
|
Képesek-e az állaotk is utánozni?
|
256
|
Egyre bonyolultabb reprezentációk az elmében
|
257
|
A kutyaelme működése
|
258
|
Az ember és a kutya intelligenciájának hasonló alkotóelemei
|
259
|
Otthonunkban egy jól nevelt, emberszerető csimpánz?
|
266
|
Ember és kutya
|
269
|
Hogyan tartsunk kutyát?
|
269
|
Kutyaszocializáció
|
273
|
Génmanipulált kutya
|
275
|
Csináljunk "beszélő" kutyát!
|
279
|
A kutyák és az emberi erkölcs
|
280
|
Kutyával az emberért
|
282
|
Felhasznált irodalom
|
283
|