Sok első osztályosokat tanító pedagógus osztja azt a véleményt, hogy kis elsőseik sikertelensége abban gyökeredzik, hogy nincsenek tisztában bizonyos fogalmak jelentésével, amelyeket bizony iskolakezdésre ismerniük kellene. E munkafüzet azért készült, hogy már az első szeptemberi nap előtt közelebb hozza a gyerekekhez az iskolát, megértsék, mi folyik ott. Sokan közülük nem tudják, melyek azok az elvárások, amelyeket az iskola támaszt majd velük szemben, hiszen nem látják át azt a rendszert, amibe belecsöppennek. A kis iskolakezdő nem érti, mi az az óra, hiszen eddig a nappaliban lógó faliórára használták ezt a kifejezést. Nem tudja, mi az a szünet, hiszen az oviban nem volt ilyen. Lehet, hogy hónapok múlva sem jön rá, hogy a szünetben kellene felkeresnie a mosdót, és nem délig szorongatni a szükségét. A munkafüzet számtalan témát felölel, ami megkönnyítheti a kicsik iskolai életét. Szó esik a holmik elhagyásáról éppúgy, mint az órai viselkedésről vagy a házi feladatok kellemetlen, de kötelező elvégzéséről. A kiadvány nem feltétlenül az intellektuális, sokkal inkább a mentális felkészítésre törekszik.