Előszó
|
5
|
A gyermek fejlődését befolyásoló biológiai tényezők (A biológiai meghatározottság kérdése)
|
13
|
Az emberi "természet"
|
14
|
A gyermekkori betegségek
|
15
|
A biológiai értelmezés következménye
|
17
|
A biológiai nézetek helyes értékelése
|
19
|
Az anya jelentősége
|
20
|
Kölcsönhatások a csecsemő és az anya között
|
22
|
A fejlődés és a nevelés összefonódása
|
24
|
Az első életévek jelentősége
|
25
|
A személyiségfejlődésre ható korai környezeti befolyások
|
29
|
A lelki trauma kérdése
|
30
|
A szülőktől való elszakadás traumája
|
33
|
Az anyakapcsolat korai hatásai
|
35
|
Más, korai emberi kapcsolatok
|
37
|
A kapcsolat káros hatásainak következményei
|
38
|
Bölcsődék, óvodák hatásai és a korai szoktatás
|
40
|
A család szerepe a személyiség formálásában
|
44
|
Nehézségek, lemondások a kisbaba miatt
|
45
|
Az anya problémái
|
49
|
Felkészülés a kisgyermek nevelésére
|
51
|
A beszédtanítás jelentősége
|
53
|
Szülői modellhatások
|
55
|
A fantázia szerepe
|
57
|
Elégtelen modellhatások
|
58
|
Szülők hiánya és a válás
|
60
|
A "jó" családok problémái
|
63
|
A szocializáció a gyermekkorban (Az indirekt nevelési hatások kérdése)
|
65
|
A korai környezeti ingerek elmaradásának hatásai
|
67
|
Ismét a beszédtanulásról
|
69
|
Pszichoanalitikus és más fejlődési elméletek
|
69
|
Azonosulás és szereptanulás
|
72
|
Az azonosulás és a család
|
73
|
A fantázia és a játék szerepe az azonosulásban
|
75
|
Az én önszervező tevékenysége
|
77
|
A serdülőkor
|
79
|
Szociális szükségletek és szociális magatartáskészségek a gyermekkorban
|
82
|
Anya-gyermek kapcsolat
|
83
|
Interakció, kommunikáció, beszéd
|
85
|
Ismét a szereptanulásról és a játékról
|
88
|
Gyermekkori társkapcsolatok
|
89
|
Közösségi nevelés és viselkedéskorrekció
|
91
|
Beilleszkedés az iskolában
|
93
|
Kiscsoportok az iskolai közösségen belül
|
96
|
Szülői viselkedés és az iskola
|
96
|
Testi ügyesség
|
98
|
A pszichoszexuális fejlődés
|
100
|
Egyéni különbségek a személyiség fejlődésében (Érési elmaradás, fejlődési rögzülés és regresszió)
|
102
|
A biológiai érésre ható külső tényezők
|
103
|
Az idegrendszer érése
|
106
|
Szociális hatások
|
107
|
Erikson elmélete
|
108
|
A fejlődés megakadásának következményei
|
110
|
Az indirekt nevelés kérdése
|
113
|
Fejlődési különbségek gyermekcsoportokban
|
114
|
Értelmi fejlettség - érzelmi lemaradás
|
115
|
Agresszió
|
118
|
Az érési különbségek pedagógiai kihatása
|
120
|
Életkori sajátosságok a nevelésben
|
123
|
Motiválás a tanulásra
|
125
|
A nevelés motivációs lehetőségei
|
126
|
A tehetség kérdése
|
128
|
A fejlődés eltérő üteme
|
129
|
Az iskolai érettség
|
131
|
A fejlődést elősegítő foglalkozások lehetőségei
|
132
|
A társadalmi egyenlőtlensége pszichológiai hatásainak ellensúlyozása
|
133
|
Jensen elmélete
|
135
|
Az iskola hibái - a hátrányos helyzetű gyerekek szempontjából
|
136
|
A kognitív folyamatok fejlődése (Piaget és kritikája)
|
137
|
A decentrálás és a családi nevelés
|
140
|
A tanári személyiség hatása
|
142
|
Nemverbális kommunikáció és nevelés
|
146
|
A nemverbális kommunikáció jelentősége
|
148
|
A nemverbális kommunikáció formái és funkciói
|
152
|
A nemverbális kommunikáció fejlődése és a metakommunikáció
|
154
|
Az empátia és konkurencia
|
157
|
A nemverbális kommunikáció szerepe a gyermekkori személyiségproblémák segítő befolyásolásában
|
160
|
A nemverbális kommunikáció az oktatásban
|
165
|
A beszéd és a nyelvi kommunikáció a nevelésben
|
167
|
A nyelv és a megismerés
|
168
|
A gondolkodás és a nyelv
|
171
|
A nyelv a viselkedés szabályozásában (Újra Bernsteinről)
|
173
|
Nyelvi nevelés
|
176
|
A szemantika kérdése
|
178
|
Az általános szemantika jelentősége
|
179
|
Az irodalom és a nyelvtan tanításában rejlő fejlesztési lehetőségek
|
181
|
Egyéb fejlesztési lehetőségek
|
183
|
Csoportjelenségek a gyermek- és ifjúkorban; nevelési felhasználásuk
|
187
|
A kortárscsoport
|
188
|
A kortárscsoport hatása a személyiségre
|
190
|
A személyiség "önbemérése" a csoportban
|
192
|
Az óvodáskori csoportok dinamikája
|
194
|
Csoportok a nagyobb gyermekkorban. A csoport mint iskolai "ellenkultúra"
|
196
|
Rangsor és bűnbak a gyermekcsoportokban
|
198
|
A vonatkoztatási csoportok
|
200
|
A pedagógus és a gyermekcsoport
|
203
|
A pedagógus és a tanuló kapcsolata (Nevelési és terápiás lehetőségek)
|
206
|
A pedagógus és a tanuló provokatív viselkedése
|
208
|
A lázadás "áttétele" és a pedagógus viszonyulása
|
210
|
A konfliktusok megoldása
|
212
|
Az empátiás megértés szerepe
|
215
|
Kapcsolat a tanulóval és a család befolyásolása
|
219
|
Ismeretek, módszerek - a pedagógus számára
|
221
|
Viselkedészavar, konfliktus, problémamegoldás az iskolában (A paradigmatikus nevelői viselkedés szerepe)
|
226
|
A konfliktusok fontossága a nevelés szempontjából
|
228
|
A viselkedészavarok "funkciója"
|
229
|
Problémás viselkedés az osztályban
|
232
|
A mögöttes problémák
|
234
|
Konfliktus és kockázat
|
235
|
A kommunikáció fontossága
|
237
|
A problematikus helyzetek
|
240
|
A pedagógus korszerű pszichológiai szemlélete és felkészültsége
|
243
|
Az új emberszemléletek
|
245
|
Az új paradigma jelentősége a pedagógus szempontjából
|
247
|
Ismét a kommunikáció fontosságáról
|
249
|
A pedagógus személyiségének fejlesztése
|
252
|
Az önfejlesztés egyszerű eszözei
|
253
|
Az iskolapszichológiáról és az iskolapszichológus tevékenységéről
|
260
|
Igény a terápiás segítségre
|
263
|
A pszichológus és az intézményes hatalom
|
266
|
A pszichológus és a szervezeti szakember kényszerű vetélkedése
|
271
|
A tennivalók és a megoldások - a szociálpszichológia lehetőségei
|
275
|
A pszichológia behatolása "belülről"
|
279
|
Szervezetfejlesztés az iskolában és a többi pedagógiai intézményben
|
282
|
A személyiségfejlődés távlatai (Nevelő és korrekciós hatások lehetőségei a serdülő- és felnőttkorban)
|
288
|
A neurózis és más személyiségzavarok
|
289
|
A fejlődés mint korunk társadalmi imperatívusza
|
295
|
Az identitás problémája
|
297
|
Fejlesztés és korrekció a nevelésben
|
303
|
Irodalom
|
309
|