Ez a könyv a pszichológiáról szól – kimondottan pedagógusjelölteknek és pedagógusoknak. Célja, hogy tudományosan megalapozott ismereteket nyújtson rendszerezett formában a fejlődésről, a tanulásról, a motivációról, az értékelésről, az egyéni sajátosságokról, egyáltalán a pszichológiának az oktató-nevelő munkával összefüggő legfontosabb területeiről. Emiatt tartalmában és megközelítési módjában különbözik minden más, a pszichológiát bemutatni kívánó munkától. Tartalmában azért, mert arra koncentrál, amire a pedagógusnak szüksége lehet a pszichológiából, megközelítési módjában pedig azért, mert ezen ismereteknek a gyakorlati pedagógiai munkában, a tanításban való alkalmazását tartja szem előtt.
A könyv további erénye, hogy tankönyvként van megírva. A szerző a tudományos igényességet megőrizve, ugyanakkor didaktikus formában és élvezetes stílusban úgy mutatja be a pszichológiát és annak alkalmazási lehetőségeit a pedagógiában, hogy a közölt ismeretanyag önállóan is feldolgozható. Ötvöződik benne a tudomány, az olvasmányosság és a tanulhatóság.
Aki ezt a könyvet áttanulmányozza, nem lesz kétsége a felől, hogy a pszichológia hasznos segítőtárs lehet a gyakorlati pedagógiai munka során. Szempontjai, felvetései új oldalról világítják meg a pedagógiai folyamatot, hozzájárulva ahhoz, hogy a pedagógus a munkáját hatékonyan, tanítványai és önmaga megelégedésére végezze. Mint ilyen, egyetlen pedagógus könyvespolcáról sem hiányozhat.