Előszó |
17 |
Köszönetnyilvánítás |
24 |
Bevezető |
26 |
BEVEZETÉS A TUDOMÁNYOS VIZSGÁLÓDÁSBA |
30 |
Az emberi megismerés és a tudomány |
32 |
Bevezetés |
33 |
Kétféle valóság |
33 |
A természetes emberi kíváncsiság |
35 |
Hibák a hétköznapi megismerésben |
37 |
A társadalomtudomány alapjai |
46 |
Főbb pontok |
56 |
Ismétlődő kérdések és gyakorlatok |
57 |
További olvasmányok |
57 |
Elmélet és kutatás |
59 |
Bevezetés |
60 |
Kutatási indítékok |
60 |
A társadalomtudományi elméletalkotás |
66 |
Deduktív elméletalkotás |
76 |
Induktív elméletalkotás |
84 |
Elmélet és kutatás összefüggése |
85 |
Főbb pontok |
87 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
87 |
További olvasmányok |
88 |
Az okság természete |
89 |
Bevezetés |
90 |
Determinizmus és társadalomtudomány |
90 |
Az idiografikus és a nomotetikus magyarázatmodell |
94 |
Az oksági kapcsolat kritériumai |
96 |
Okfejtési hibák |
97 |
Változók közötti összefüggés és mérés |
101 |
Főbb pontok |
106 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
107 |
További olvasmányok |
107 |
A MEGISMERÉSI FOLYAMAT FELÉPÍTÉSE |
108 |
A kutatás terve |
110 |
Bevezetés |
111 |
Kutatási célok |
112 |
Elemzési egységek |
114 |
Fókuszpontok |
120 |
Az idődimenzió |
121 |
Hogyan tervezzünk meg egy kutatást? |
125 |
A kutatási tervezet |
133 |
Főbb pontok |
135 |
Ismétlődő kérdések és gyakorlatok |
135 |
További olvasmányok |
136 |
Válaszok az "elemzési egységek" feladatban feltett kérdésekre (117-118. oldal) |
136 |
Konceptualizálás és mérés |
137 |
Bevezetés |
138 |
Mérni tudunk bármit, ami létezik |
138 |
A definíció és a kutatás célja |
152 |
A mérés minősége |
153 |
Főbb pontok |
161 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
162 |
További olvasmányok |
162 |
Operacionalizálás |
163 |
Bevezetés |
164 |
Operacionalizálási választások |
164 |
Néhány operacionalizálási példa |
173 |
Kérdezési útmutató |
175 |
Kérdőívszerkesztés |
181 |
Az operacionalizálási folyamatnak soha nincs vége |
188 |
Főbb pontok |
195 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
195 |
További olvasmányok |
196 |
A mintavétel logikája |
197 |
Bevezetés |
199 |
A mintavétel története |
200 |
A valószínűségi mintavétel logikája |
203 |
A mintavétellel kapcsolatos fogalmak és szakkifejezések |
206 |
A valószínűségi mintavétel elmélete és a mintaeloszlás |
209 |
Populációk és mintavételi keretek |
218 |
A mintavételi tervek fajtái |
221 |
Példa: mintavétel egyetemisták közül |
228 |
Többlépcsős csoportos mintavétel |
229 |
Példa: mintavétel az episzkopális egyházhoz tartozó nők közül |
239 |
A valószínűségi mintavétel áttekintése |
242 |
Nem valószínűségi mintavétel |
243 |
Főbb pontok |
245 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
247 |
További olvasmányok |
247 |
A MEGFIGYELÉS MÓDJAI |
248 |
Kísérletek |
251 |
Bevezetés |
252 |
Kísérletezés céljára alkalmas témák |
252 |
A klasszikus kísérlet |
253 |
A kísérleti alanyok kiválasztása |
257 |
Változatok kísérleti elrendezésekre |
260 |
Példa kísérletre |
267 |
"Természetes" kísérletek |
271 |
A kísérleti módszer erősségei és gyengéi |
273 |
Főbb pontok |
273 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
274 |
További olvasmányok |
274 |
Kérdőíves vizsgálatok |
276 |
Bevezetés |
277 |
Kérdőíves vizsgálat céljára alkalmas témák |
278 |
Önkitöltős kérdőívek |
279 |
Kérdőívfelvétel kérdezőbiztossal |
286 |
Kérdőívfelvétel telefonon |
292 |
A három módszer összehasonlítása |
295 |
A kérdőíves vizsgálatok erősségei és gyengéi |
296 |
Másodelemzés |
298 |
Főbb pontok |
300 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
301 |
További olvasmányok |
301 |
Terepkutatás |
303 |
Bevezetés |
304 |
Terepkutatásra alkalmas témák |
305 |
A megfigyelő lehetséges szerepei |
308 |
Előkészületek a terepre |
310 |
Mintavétel a terepkutatásbn |
311 |
A kérdezés módja |
312 |
A megfigyelések rögzítése |
317 |
Az adatok feldolgozása |
319 |
Adatelemzés |
323 |
A következtetések levonása, néhány logikai kelepce |
326 |
Példák terepkutatásra |
327 |
A terepkutatás erősségei és gyengéi |
330 |
Főbb pontok |
334 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
335 |
További olvasmányok |
335 |
Beavatkozás-mentes vizsgálatok |
337 |
Bevezetés |
338 |
Egy megjegyzés a beavatkozás nélküli mérésekkel kapcsolatban |
338 |
Tartalomelemzésre alkalmas témák |
339 |
Mintavétel tartalomjegyzékhez |
340 |
Kódolás a tartalomjegyzékben |
344 |
Példák tartalomelemzésre |
348 |
A tartalomelemzés erősségei és gyengéi |
355 |
Meglévő statisztikák elemzése |
356 |
Történeti/összehasonlító elemzés |
364 |
Főbb pontok |
370 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
371 |
További olvasmányok |
371 |
Hatásvizsgálatok |
373 |
Bevezetés |
374 |
A hatásvizsgálatok jellegzetes témái |
375 |
A probléma megfogalmazása |
376 |
A társadalmi környezet |
387 |
Makrotársadalmi mutatók vizsgálata |
394 |
Főbb pontok |
397 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
398 |
További olvasmányok |
398 |
ADATELEMZÉS |
400 |
Az adatok kvantifikálása |
402 |
Bevezetés |
403 |
Számítógépek a társadalomkutatásban |
403 |
Kódolás |
409 |
Kódutasítás, kódkönyvtár szerkesztése |
412 |
Kódolási és adatbeviteli lehetőségek |
414 |
Adattisztítás |
416 |
Főbb pontok |
417 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
418 |
További olvasmányok |
419 |
Adatelemzés alapfokon |
420 |
Bevezetés |
421 |
Egyváltozós elemzés |
421 |
Alcsoportok összehasonlítása |
426 |
Kétváltozós elemzés |
430 |
Bevezetés a többváltozós elemzésbe |
436 |
Főbb pontok |
439 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
440 |
További olvasmányok |
440 |
Indexek, skálák, tipológiák |
442 |
Bevezetés |
443 |
Indey kontra skála |
443 |
Indexszerkesztés |
446 |
Skálaszerkesztés |
461 |
Tipológiák |
466 |
Főbb pontok |
467 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
468 |
További olvasmányok |
468 |
A Lazarsfeld-modell |
470 |
Bevezetés |
471 |
A Lazarsfeld-modell története |
471 |
A Lazarsfeld-paradigma |
476 |
Kidolgozás és ex post facto hipotéziskészítés |
486 |
Főbb pontok |
487 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
489 |
További olvasmányok |
489 |
A társadalomtudományok statisztikája |
491 |
Bevezetés |
492 |
Miért veszélyesek a jó matekjegyek? |
492 |
Leíró statisztika |
493 |
Egyéb többváltozós eljárások |
503 |
Statisztikai következtetések |
510 |
Főbb pontok |
520 |
Ismétlő kérdések és gyakorlatok |
522 |
További olvasmányok |
523 |
A TÁRSADALOMKUTATÁS TÁRSADALMI KÖRNYEZETE |
524 |
A társadalomkutatás etikai és politikai szempontja |
526 |
Bevezetés |
527 |
A társadalomkutatás etikai kérdései |
528 |
Két etikai vita |
535 |
Megvitatandó példák |
540 |
A társadalomtudományi kutatás politikai vonakozásai |
541 |
Főbb pontok |
546 |
Áttekintő kérdések és feladatok |
546 |
További olvasmányok |
546 |
Használati utasítás a társadalomkutatáshoz |
548 |
Bevezetés |
549 |
Elmélet - Kutatás - Statisztika |
549 |
Társadalomkutatás a mindennapokban |
551 |
Tanácsok a társadalomtudományi kutatások fogyasztóinak |
442 |
Zárszó |
558 |
FÜGGELÉK |
561 |
SZAKKIFEJEZÉSEK |
675 |
BIBLIOGRÁFIA |
684 |
MUTATÓ |
690 |