Bevezetés |
3 |
I. Tételvázlatok – Irodalom |
5 |
1. témakör – Művek a magyar irodalomból – Kötelező szerzők |
6 |
Petőfi Sándor komikus eposza, A helység kalapácsa |
6 |
Petőfi Sándor hitvesi költészete |
8 |
Petőfi Sándor forradalmi látomásköltészete |
10 |
Arany János Toldi és Toldi estéje című műveinek összehasonlítása |
12 |
Arany János balladaköltészete |
14 |
Arany János – Az Őszikék-korszak lírája |
16 |
Életérzések, témák és szimbólumok sokszínűsége a pályakezdő Ady Endre verseiben |
18 |
Ady Endre szerelmi lírája |
20 |
Ady Endre háborúellenes költészete |
22 |
A közösségi szerepvállalás kialakulása Babits Mihály lírájában |
24 |
Babits Mihály kései költészete – Az elmúlással való szembenézés versei |
26 |
A Jónás könyve mint Babits Mihály önértelmezése |
28 |
A lírikus Kosztolányi Dezső – A szegény kisgyermek panaszai |
30 |
A kiszolgáltatottság, a közömbösség, a részvét és szánalom hiányának problémái |
32 |
Kosztolányi Dezső Édes Anna című regényében |
32 |
A novellaíró Kosztolányi Dezső – Esti Kornél-történetek |
34 |
József Attila gondolati költészetének logikai és stilisztikai sajátosságai |
36 |
József Attila tájversei – jellegzetességek, motívumok |
38 |
József Attila létösszegző versei |
40 |
2. témakör – Művek a magyar irodalomból – Választható szerzők |
42 |
Témák sokszínűsége Balassi Bálint költészetében |
42 |
A barokk eposz jellegzetességei – Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem |
44 |
A stílus és a tartalom harmóniája Csokonai Vitéz Mihály verseiben |
46 |
Az elégikus létszemlélet Berzsenyi Dániel költészetében |
48 |
A múlt, a jelen és a jövő megjelenítése Kölcsey Ferenc verseiben |
50 |
A reformkor, illetve a romantika tartalmi és formai sajátosságai Vörösmarty Mihály ódáiban |
52 |
Romantika és realizmus, motívumok és emberi sorsok Jókai Mór regényében |
54 |
A mikszáthi novella jellegzetességei – A jó palócok |
56 |
A magyar realista próza kiteljesedése Móricz Zsigmond novelláiban |
58 |
Az emlékezés mint szervezőelv Krúdy Gyula Szindbád-novelláiban |
60 |
Tóth Árpád impresszionista hangulatlírája |
62 |
A humor nagymestere: Karinthy Frigyes |
64 |
Önéletrajziság és a jelentéstelenítés eszközei Kassák Lajos |
66 |
A ló meghal, a madarak kirepülnek című hosszúversében |
66 |
A világ kaotikussága Szabó Lőrinc bölcseleti verseiben |
68 |
Az idill és a halál képei Radnóti Miklós lágerverseiben |
70 |
Weöres Sándor és a keleti filozófia |
72 |
Illyés Gyula erkölcsi kiállása a 20. század közepén |
74 |
Pilinszky János lírájának jellegzetességei |
76 |
A gondolatiság és a tárgyiasság jelenléte Nemes Nagy Ágnes objektív lírájában |
78 |
Az értékőrzés mint költői magatartásforma Nagy László verseiben |
80 |
Emigráns líra a második világháború után: Márai Sándor |
82 |
A modern klasszikus: Faludy György |
84 |
Sajátos műfaj, sajátos tartalom – Örkény István: Egyperces novellák |
86 |
Németh László tudatregénye: a Gyász |
88 |
Sajátos elbeszélői nézőpont és értelmezés Ottlik Géza Iskola a határon című regényében |
90 |
A nevelődési regény újszerű felfogása Kertész Imre Sorstalanság című regényében |
93 |
3. témakör – Művek a magyar irodalomból – Kortárs szerzők |
96 |
A költői kifejezésmódok változása az utóbbi évtizedek magyar irodalmában – |
96 |
Varró Dániel költői világának sajátosságai |
96 |
Tóth Krisztina: Pixel |
98 |
A 20. század végének társadalmi kor/kórképe – Spiró György: Prah |
100 |
A regényírás hagyományainak tisztelete és a tartalmi-formai újítás együttes jelenléte Géczi János Viotti négy vagy öt élete című művében |
102 |
4. témakör – Művek a világirodalomból |
104 |
A Biblia kultúrtörténeti jelentősége |
104 |
A homéroszi eposzok világa |
106 |
A 19. századi orosz irodalom jellegzetes típusa: Anyegin, a „felesleges ember” |
108 |
A francia realista regény – Stendhal: Vörös és fekete |
110 |
Sajátos jellemábrázolás az orosz realizmus irodalmában |
112 |
A 19. század második felének francia lírája – Baudelaire, Verlaine és Rimbaud költészete |
114 |
Thomas Mann Mario és a varázsló című elbeszélése mint erkölcsi példázat |
116 |
A bizonyosságtudat elvesztése, az elidegenedés megjelenése Franz Kafka Az átváltozás című elbeszélésében |
118 |
5. témakör – Színház és dráma |
120 |
A színjátszás kezdetei – Szophoklész: Antigoné |
120 |
Az angol reneszánsz dráma és színház – William Shakespeare: Romeo és Júlia |
122 |
A francia klasszicista dráma – Molière: Tartuffe |
124 |
A magyar színjátszás kialakulása – Katona József: Bánk bán |
126 |
Létkérdések és boldogságkeresés Vörösmarty Mihály |
128 |
Csongor és Tünde című drámai költeményében |
128 |
Nemzeti irodalmunk drámai költeménye: Madách Imre: Az ember tragédiája I. |
130 |
Nemzeti irodalmunk drámai költeménye: Madách Imre: Az ember tragédiája II. |
132 |
Idealizmus és élethazugság kettőssége Henrik Ibsen A vadkacsa című drámájában |
136 |
Csehov és a drámaiatlan dráma |
138 |
Az erkölcsösség megjelenési formái Bródy Sándor A tanítónő című színművében |
140 |
6. témakör – Az irodalom határterületei |
142 |
A fantasy zsánerirodalom jellemzői Norbert Winney műveiben |
142 |
A megfilmesített irodalom – Örkény István: Tóték |
144 |
A Morgue utcai kettős gyilkosság – a krimi műfaji jellemzői |
146 |
A sci-fi műfaji jellemzői |
148 |
Egy formabontó, modern költészeti stílus – a slam poetry |
150 |
7. témakör – Regionális kultúra és a határon túli magyar irodalom |
152 |
Szeged szülötte: Juhász Gyula |
152 |
Baka István korai költészetének szerepversei |
154 |
Szilágyi Domokos és a kisebbségi magyar irodalom |
156 |
A hagyomány és újítás Kányádi Sándor költészetében |
158 |
8. témakör – Értelmezési szintek, megközelítések |
160 |
Az évszak-toposz a magyar irodalomban |
160 |
A kert-toposz a magyar irodalomban |
162 |
Az óda műfajának irodalomtörténeti hagyományai, változásai |
164 |
A hagyományos művészeti formák felbontása – az avantgárd |
166 |
A szonett műfajának irodalomtörténeti hagyományai, változatai |
168 |
II. Tételvázlatok – Nyelvtan |
171 |
1. témakör – Kommunikáció |
172 |
A kommunikációs folyamat tényezői, célja, funkciói és összefüggésük |
172 |
A kommunikáció típusainak, jellemzőinek megismerése: |
174 |
személyes, csoportos, nyilvános és tömegkommunikáció |
174 |
Az emberi kommunikáció nem nyelvi jelei és kifejezőeszközei |
176 |
Sikeres nyelvhasználat: a beszédaktusok és az együttműködés elve |
178 |
Tömegkommunikációs műfajok |
180 |
2. témakör – Nyelvtörténet |
182 |
Változás és állandóság a nyelvben |
182 |
A magyar nyelv eredete, finnugor rokonságának bemutatása |
184 |
A magyar nyelvtörténet korszakai |
186 |
A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és nyomtatott nyelvemlékek |
188 |
A nyelvújítás lényege és jelentősége |
190 |
3. témakör – Ember és nyelvhasználat |
192 |
A nyelv mint jelrendszer |
192 |
A nyelvváltozatok rendszere, a nyelv vízszintes és függőleges tagolódása |
194 |
Az egynyelvű szótárak |
196 |
Nyelvünk helyzete a határon túl |
198 |
Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a nyelvi érintkezésre |
200 |
4. témakör – Nyelvi szintek |
202 |
A hangkapcsolódási szabályosságok típusai és a helyesírás összefüggései |
202 |
A morfémák, szóelemek szerepe és helyes használata a szóalak felépítésében, a szószerkezetek alkotásában |
204 |
A tulajdonképpeni alapszófajok |
206 |
Az igenevek és a névmások |
208 |
A viszonyszók és a mondatszók |
210 |
A szószerkezet fogalma, a szintagmák típusai, szerepük a mondat felépítésében, mondatbeli viszonyaik |
212 |
A magyar helyesírás rendszerszerűsége |
215 |
A mondat fogalma, a mondat szerkesztettség és mondatfajta szerinti típusai |
216 |
5. témakör – A szöveg |
218 |
A különféle szövegek felépítése, egységei |
218 |
A szövegkohézió, a témaháló és a cím |
220 |
Nyelvhasználati színterek szerinti szövegtípusok |
222 |
A szóbeliség és az írásbeliség hatása a szövegformálásra |
224 |
Szövegek jellemzőinek megfigyelése |
226 |
A szövegértés technikája. Olvasási típusok és stratégiák |
228 |
6. témakör – A retorika alapjai |
230 |
A retorika mint a meggyőzés művelete a gondolatközlésben |
230 |
A klasszikus szónoki beszéd szerkezete. |
232 |
A beszéd megszerkesztésének menete az anyaggyűjtéstől a megszólalásig |
232 |
Az érv felépítése és az érvtípusok |
234 |
A kulturált véleménynyilvánítás és vita gyakorlata |
236 |
A kiselőadás és a vizsgafelelet elkészítésének menete és felépítése |
238 |
7. témakör – Stílus és jelentés |
240 |
Jellegzetes stílustípusok (stílusárnyalatok) megismerése (pl. bizalmas, közömbös, választékos), felismerése, hatásának elemzése |
240 |
Stílusérték (alkalmi és állandó), stílushatás |
242 |
A szavak csoportosítása hangalak és jelentés alapján (egyjelentésű, többjelentésű szó, homonima, szinonima, hasonló alakú szópár, ellentétes jelentés) |
244 |
Az egyszerűbb szóképek: hasonlat, metafora, metonímia |
246 |
Az egyszerűbb alakzatok: felsorolás, ismétlődés, ellentét, gondolatritmus |
248 |
A közélet színterei, a közéleti és a hivatalos stílus kritériumai, stiláris kötöttségei |
250 |