Dr. Balogh László: Előszó a magyar kiadáshoz |
3 |
Előszó |
11 |
A fejlődéslélektan alapjai |
13 |
A fejlődés fogalma |
13 |
Személyiséglélektan és fejlődéslélektan |
14 |
Fejlődéselméletek |
16 |
Biológiai orientációjú elméletek |
18 |
Milieu elméletek |
19 |
Pszichodinamikus elméletek |
20 |
Szellemtudományi elméletek |
24 |
Interakcióelmélet |
25 |
Fejlődéselmélet és nevelés: fejlődési feladatok |
28 |
Fejlődéslélektan és az emancipáció fogalma |
31 |
A fejlődéslélektan módszerei |
35 |
Általános kutatási módszerek |
35 |
Speciális módszerek |
39 |
A multitrait-multimethod paradigma (több vonás-több módszer) |
44 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
47 |
A prenatális szakasz és az első életév |
49 |
Az embrió és a magzat fejlődése |
49 |
Pre- és perinatális hatások a posztnatális magatartásra |
52 |
Genetikai rendellenességek |
53 |
Születés előtti fejlődési rendellenességek |
53 |
Emocionális stressz |
55 |
Az anya beállítódása |
55 |
Prenatális kutatás |
56 |
Elméletek a születésről |
58 |
Az első életév |
60 |
Szociális és személyiségfejlődés |
62 |
Testi és pszichomotoros fejlődés az első életévben |
76 |
A veszélyeztetett gyerekek korai felismerése |
82 |
Szülés utáni depresszió |
84 |
Anya és gyerek: szükséges előfeltételek az egészséges fejlődéshez? |
85 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
87 |
Az első és negyedik életév közötti időszak |
89 |
Fejlődés az első életév után |
89 |
Nagyság- és formakonstancia: tárgyállandóság |
91 |
Testi és pszichomotoros fejlődés |
93 |
Szociális és személyiségfejlődés |
95 |
Kötődési viselkedés az első életév után |
95 |
A differenciálási elmélet |
96 |
A párhuzamosság elmélete |
97 |
Egocentrizmus |
99 |
Szerepátvételi viselkedés |
102 |
Modelltanulás |
107 |
Dackorszak |
109 |
Játék és játéktevékenység |
112 |
Gyerekrajzok |
122 |
Beszédfejlődés |
125 |
Történeti megjegyzések |
125 |
Az 1965 körüli helyzet |
126 |
A nativista álláspont |
128 |
Empirikus és tanuláselméleti magyarázatok |
131 |
A beszéd előfutára: gőgicsélés |
132 |
Egy szóból és két szóból álló mondatok |
134 |
Három szóból álló mondatok és a további beszédfejlődés |
135 |
A beszédkészség vizsgálata |
138 |
Szematikai fejlődés |
139 |
Karl Bühlertől máig |
141 |
A gyermek a családban |
142 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
145 |
A gyerek az óvodás- és iskoláskorban |
147 |
Testi és pszichomotoros fejlődés |
147 |
Az iskolaérettségtől a beiskolázási diagnosztikáig |
148 |
Szociális és személyiségfejlődés |
152 |
Kortárs- és baráti kapcsolatok |
152 |
A teljesítménymotiváció fejlődése |
156 |
A nemi identitás, a nemhez kötött viselkedés fejlődése |
159 |
Az erkölcsi fejlődés |
161 |
Kognitív fejlődés |
168 |
Piaget fejlődéselméletének központi fogalmai |
169 |
A világ reprezentációja és a kognitív fejlődés különböző szakaszai |
174 |
A fejlődés mozgatórugói |
184 |
Kritikai megjegyzések Piaget elméletéhez |
187 |
Intelligencia és iskolai siker |
189 |
A fejlődésbeli lemaradás kompenzálásának problematikája |
192 |
Tehetség |
198 |
Definíció |
198 |
Hipotézisek a kiemelkedő tehetségről |
199 |
A kiemelkedő tehetség multifaktorális modellje: interakcionalista magyarázómodell |
200 |
Tehetségkutatás |
203 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
207 |
Serdülőkor |
209 |
Serdülőkor és pályakezdés |
209 |
Az ifjúság szakaszai: pubertás és ifjúkor |
212 |
A serdülő testi és szexuális fejlődése |
214 |
A növekedés felgyorsulása (szekuláris akceleráció) és annak pszichoszociális implikációi |
214 |
A szexualitás fejlődése |
216 |
A serdülő szociális fejlődése |
226 |
Önállóságra törekvés és az eredetiség válsága |
226 |
A fiatalok csoportkonformitása |
231 |
Serdülők és szabadidő |
232 |
Fiatalok az iskolában és a tankötelezettség vége |
235 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
237 |
A fiatal felnőttkor határán |
239 |
Felnőttség, nagykorúság és emancipáció |
239 |
Fiatalok a munkahelyen és az iskolában |
242 |
Foglalkozás, hivatás, pályaválasztás |
247 |
A fiatalok helye a társadalomban |
251 |
A moralitás fejlődése |
255 |
Világnézeti állásfoglalás |
261 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
265 |
A felnőtt és az idős ember |
267 |
Az öregedés pszichológiája |
267 |
A felnőttkor fejlődési fázisai |
268 |
Az életpálya strukturáltsága |
268 |
Két fáziselmélet |
269 |
Az öregedés, mint egyéni probléma |
273 |
Elméletek és tipológiák |
273 |
Az idősebb embert érő különböző hatások |
276 |
Az öregedéssel összefüggő pszichológiai problémák |
280 |
Intelligencia és bölcsesség |
280 |
Szexualitás, intimitás és partnerkapcsolat |
286 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
295 |
Fejlődési zavarok és deviáns viselkedés |
297 |
Bevezetés |
297 |
Tanulási problémák |
298 |
Olvasási problémák |
299 |
Számolási problémák |
304 |
Viselkedési problémák |
308 |
Az autizmus |
314 |
Ellenőrző kérdések és feladatok |
321 |
Irodalom |
322 |