Előszó az első kiadáshoz |
13 |
Előszó a második kiadáshoz |
15 |
Bevezetés |
17 |
ÁLTALÁNOS RÉSZ |
19 |
A gyógytestnevelés kialakulása |
19 |
A gyógytestnevelés helye az iskolai testnevelésben |
19 |
Az iskolai gyógytestnevelés kezdeti szakaszai |
23 |
A gyógytestnevelés helyzete Európában |
25 |
Gyógytestnevelés Magyarországon |
27 |
Az iskolai gyógytestnevelés általános elméleti kérdései |
29 |
Az iskolai gyógytestnevelés fogalma |
29 |
A gyógytestnevelés helye a tudományok rendszerében |
29 |
Az iskolai gyógytestnevelés részterületei |
31 |
A gyógytestnevelés elméleti alapjai, kapcsolatai más területekkel |
32 |
A gyógytestnevelés módszerei és a rehabilitációs szemlélet |
36 |
Mit értünk rehabilitáción? |
39 |
Az iskolai gyógytestnevelés személyi tényezői |
40 |
A gyógytestnevelésre beosztott gyermek |
40 |
A gyógytestnevelő tanár |
41 |
A gyógytestnevelési munka tartalmának megszervezése |
42 |
A gyógytestnevelési tanterv |
42 |
A gyógytestnevelési tanterv felépítése |
42 |
A gyógytestnevelési tanmenet |
43 |
A gyógytestnevelési tanmenet elkészítése |
44 |
A gyógytestnevelési óra |
48 |
Egyéni és házifeladat-gyakorlatok |
59 |
Az egyéni és házifeladat-gyakorlatok alkalmazásának szempontjai |
59 |
Tartásjavító házifeladat-gyakorlatok |
61 |
Otthoni karcsúsító gimnasztika elhízottaknak |
64 |
Példák a szív és a keringési rendszer edzését szolgáló házi feladatokra |
66 |
Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben |
68 |
Az edzés értelmezése a gyógytestnevelésben |
70 |
Az állóképesség fejlesztése a gyógytestnevelésben |
70 |
Erőfejlesztés a gyógytestnevelésben |
72 |
A köredzés alkalmazása |
75 |
A gyógytestnevelésben alkalmazott edzésmunka főbb alapelvei |
76 |
A légzési gyakorlatok |
79 |
A légzési gyakorlatok célja és csoportosítása |
79 |
A légzéstechnikai hibák kijavítása |
80 |
A visszatartott légzés és a préselés kérdése |
85 |
A testmozgás és a légzés kapcsolata, összehangolása |
87 |
Relaxációs eljárások, az autogén tréning |
91 |
A relaxáció |
91 |
Az autogén tréning |
92 |
Relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning alkalmazása a gyógytestnevelésben |
97 |
A relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning oktatása |
98 |
A jóga és a gyógytestnevelés kapcsolata |
102 |
A jóga-gyakorlatok értékelése |
103 |
Úszás és vízi gyakorlatok |
106 |
A gyógyúszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani szempontjai |
107 |
A kezdők oktatása és vízi gyakorlatok |
111 |
TARTÓ- ÉS MOZGATÓRENDSZER ZAVARAINAK GYÓGYTESTNEVELÉSE |
115 |
A testtartás elváltozásai |
115 |
A testtartás fogalma |
115 |
A helyes testtartás |
117 |
Tartási formák |
118 |
Helytelen testtartások |
119 |
Kontraktúrák oldása - mobilizálás |
124 |
A ferdenyak (torticollis) |
126 |
A ferdenyak gyógytestnevelése |
126 |
A lapocka magas állása (Sprengel-féle deformitás) |
127 |
A mellkasi deformitások |
128 |
A mellkasi deformitások patológiája |
128 |
A mellkas fejlesztésére alkalmas gyakorlatok |
130 |
A lapos hát |
139 |
A lapos hát javítására alkalmas gyakorlatok |
140 |
A kifózis |
144 |
A domború hát |
144 |
Fokozott kifolordotikus hát |
146 |
Alsó háti és ágyéki kifózis |
146 |
A kifoskoliózis |
147 |
A Scheuermann-féle kifózis |
147 |
A domború hát (totálkifózis) javítására alkalmas gyakorlatok |
149 |
A mellkas elülső izmait nyújtó, mobilizáló gyakorlatok |
151 |
Alsó háti és ágyéki kifózis esetén alkalmazott gyakorlatok |
153 |
Speciális módszertani szempontok a domború hát javítására szolgáló gyakorlatokhoz |
153 |
A lordózis |
155 |
A lordózis kialakulása |
155 |
A lordotikus tartás ellenható gyakorlatai |
157 |
A lordotikus tartású tanulók foglalkozásának tervezete |
161 |
A skoliózis |
168 |
A skoliózis kialakulása |
168 |
A skoliotikus elváltozásokat javító gyakorlatok |
175 |
A skoliotikus tanulók foglalkozásának tervezete |
186 |
A csípőficam |
192 |
A veleszületett csípőficam |
192 |
A csípőficamot javító gyakorlatok |
195 |
A csípőficamos tanulók foglalkozásának tervezete |
202 |
Legg-Calve-Perthes-kór |
208 |
Serdülőkori combfejelcsúszás |
209 |
A lábboltozat-süllyedés |
211 |
A lábboltozat-süllyedés kialakulása |
211 |
A térd és a lábszár-elváltozásai |
213 |
A lábboltozat és az alsó végtag elváltozásai ellen ható gyakorlatok |
215 |
A lábboltozat süllyedését javító gyakorlatok |
219 |
A GYÓGYTESTNEVELÉS ALKALMAZÁSA BELGYÓGYÁSZATI ÉS EGYÉB BETEGSÉGEK ESETÉBEN |
221 |
A szívbeteg gyermekek gyógytestnevelése |
221 |
A szívbetegségek patológiája |
221 |
A vítiumos tanulók gyógytestnevelésének módszere |
226 |
A vítiumos tanulók gyógytestnevelési órájának szerkezeti felépítése |
237 |
Gyógytestnevelés és testnevelés carditis utáni állapotban |
238 |
A vegetatív disztóniás gyermekek gyógytestnevelése |
239 |
A neurózisok |
239 |
A mozgásanyag összeállításának szempontjai |
241 |
Módszertani szempontok |
241 |
A hipertóniás tanulók gyógytestnevelése |
245 |
A hipertónia |
245 |
Módszertani szempontok |
247 |
Az elhízott gyermekek gyógytestnevelése |
252 |
Az elhízás okai |
252 |
A gyermekkori elhízás pszichés háttere és következményei |
256 |
Módszertani szempontok |
259 |
Káros és tilos testhelyzetek, gyakorlatok |
265 |
Az asztmás tanulók gyógytestnevelése |
267 |
A asthma bronchiale |
267 |
Az asztmás tanulók mozgásanyaga |
271 |
Az asztmás tanulók foglalkozásának tervezete |
275 |
Az asztmás tanulók rövidített foglalkozásának tervezete kisebbik részére |
280 |
Az aszténiás típusú tanulók gyógytestnevelése |
285 |
Az aszténiás alkat |
285 |
Az általános erősítés, kondicionálás mozgásanyaga, az aszténiás típusú tanulók foglalkoztatása |
287 |
Az aszténiás típusú tanulók foglalkozásának tervezete |
294 |
Gyógytestnevelés az iskolaszanatóriumokban |
299 |
A gyógytestnevelési foglalkozások gyakorlatai az iskolaszanatóriumokban |
301 |
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelése |
309 |
A csökkentlátó gyermek |
309 |
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelésének mozgásanyaga |
311 |
Irányelvek a csökkentlátók gyógytestnevelésének tervezéséhez |
317 |
Módszertani szempontok |
319 |
Gyógytestnevelés sérülés utáni állapotban |
321 |
Általános módszertani szempontok sérülés utáni állapotban |
322 |
Könnyített testnevelési foglalkozások |
323 |
A könnyített testnevelés célja és feladatai |
323 |
A könnyített testnevelés megszervezése |
324 |
A csoportalakítás szempontjai a könnyített testnevelésben |
325 |
A könnyített testnevelés eszközei és módszerei |
325 |
Tanítás a könnyített testnevelési csoportban |
327 |
A könnyített testnevelés tanítása a testnevelése órán |
327 |
Tanmenetkészítés a könnyített testnevelésben |
328 |
A könnyített testnevelési óra |
329 |
Példák a könnyített testnevelési foglalkozások anyagához |
330 |
Házifeladat-gyakorlatok a nagyobb kíméletre szorulók számára |
335 |
Mozgásfeladatok a könnyített testnevelési foglalkozások tervezéséhez |
338 |
A GYÓGYTESTNEVELÉS GIMNÁZIUMI ÉS SZAKKÖZÉPISKOLAI NEVELÉSI ÉS OKTATÁSI TERVE (Melléklet) |
343 |
Irodalom |
365 |