Előszó |
11 |
A pszicholingvisztika kialakulása |
13 |
Tények és adatok |
13 |
Összefoglalás |
16 |
A pszicholingvisztika meghatározása |
16 |
A pszicholingvisztika előzményeiről |
18 |
A pszicholingvisztika ma |
21 |
Összefoglalás |
23 |
Irodalom |
24 |
A beszédfolyamatok szervezése: az agy |
27 |
Agy, tudat, lélek |
28 |
Összefoglalás |
31 |
Az agy felépítése |
32 |
Összefoglalás |
38 |
Módszerek a nyelv és a beszéd agyi reprezentációjának vizsgálatára |
39 |
A két agyfélteke funkciómegoszlása |
40 |
Összefoglalás |
48 |
Az agyfélteke-dominancia |
49 |
A kezesség (kézdominancia) |
51 |
Összefoglalás |
55 |
Az értelmi képesség |
56 |
Agyműködési elméletek |
58 |
Emlékezés, emlékezet |
60 |
Összefoglalás |
65 |
Irodalom |
66 |
A beszédprodukció folyamata |
71 |
A beszédprodukció vizsgálata |
72 |
Megakadásjelenség-korpuszok |
73 |
Az első magyar megakadásjelenség-korpusz |
75 |
Összefoglalás |
79 |
Beszédprodukciós modellek |
80 |
Levelt modellje |
83 |
A beszédprodukciós folyamat működése |
84 |
A szándéktól az artikulációig |
85 |
A spontán beszéd jellegzetességei |
88 |
Összefoglalás |
94 |
A megakadásjelenségek tanúságtétele |
95 |
A hibajelenségek |
98 |
A megakadásjelenségek a beszédprodukciós folyamat egyes szintjein |
100 |
Előfordulási gyakoriság |
106 |
A korrekciós folyamatok működése |
112 |
Összefoglalás |
115 |
Irodalom |
116 |
A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamata |
120 |
A beszédpercepció szakaszai |
121 |
A percepciós bázis |
122 |
Beszédmegértési modellek |
125 |
A motoros teória |
126 |
Az analízis szintézissel vagy aktív-passzív modell |
128 |
A globális beszédmegértés modellje |
129 |
A Bondarko-féle elmélet |
129 |
A hierarchikus megértési modell |
130 |
A beszédmegértés kognitív modelljei |
130 |
Összefoglalás |
133 |
Szegmentálás a beszédészlelésben és a beszédmegértésben |
133 |
A visszacsatolás (késleltetett kötés) elve |
136 |
Az elemi percepciós egység |
136 |
Az invariancia (az 'állandó') jelensége |
140 |
Összefoglalás |
146 |
A beszédészlelési folyamat működése |
147 |
A hallás |
149 |
Az emberi hallás |
152 |
Az emberi hallás vizsgálata |
153 |
A beszédészlelés akusztikai szintje |
155 |
A beszédészlelés fonetikai szintje |
157 |
A beszédészlelés fonológiai elemzései |
158 |
Beszédészlelési részfolyamatok |
163 |
Szupraszegmentumok észlelése |
166 |
Multimodális percepció |
171 |
Összefoglalás |
172 |
A beszédmegértés működése |
172 |
A morfológia pszicholingvisztikája |
174 |
Mondatmegértés |
175 |
A szöveg tagolása |
178 |
Szövegértés és tudás |
180 |
A beszédpercepció vizsgálata |
184 |
GMP-diagnosztika |
184 |
Összefoglalás |
185 |
Irodalom |
186 |
A mentális lexikon |
193 |
A mentális lexikon szerkezete |
193 |
A mentális lexikon nagysága |
195 |
Felépítés és működés |
197 |
Szótövek, szóösszetételek és toldalékok |
200 |
A szóasszociációk |
203 |
Összefoglalás |
207 |
A lexikális hozzáférés folyamata |
208 |
Aktiválás a beszédprodukcióban |
208 |
A lemma és a lexéma szint |
211 |
A lexikális előhívás problémája |
213 |
A "nyelvem hegyén van" jelenség |
218 |
Összefoglalás |
222 |
Aktiválás a beszédmegértésben |
223 |
Téves riasztások |
231 |
A lexikális hozzáférés tényezői |
233 |
Összefoglalás |
236 |
Irodalom |
237 |
Az anyanyelv elsajátítása |
241 |
Elméleti kérdések, felfogások, modellek |
241 |
A "vad gyermekek" és a nyelvelsajátítás |
249 |
Az anyanyelv-elsajátítás kritikus periódusa |
252 |
Az anyanyelv elsajátításának rövid áttekintése |
253 |
A magyar gyermeknyelvi kutatások kezdetei |
255 |
Összefoglalás |
256 |
A magyar gyermek beszédprodukciójának és beszédmegértésének fejlődése |
256 |
Preverbális hangjelenségek |
257 |
A gőgicsélés fejlődése |
260 |
Az anyanyelv-elsajátítás kezdeti szakaszai |
261 |
A hangjelenségektől a szókezdeményekig (8-15 hónapos kor) |
262 |
Mondatszók/szómondatok, holofrázisok |
263 |
A holofrázisoktól a telegrafikus beszédig (12-24 hónapos kor) |
265 |
A szó formai változását meghatározó folyamatok |
268 |
A telegrafikus beszédtől hároméves korig (20-36 hónapos kor) |
273 |
A nyelv kialakulása alapfokon (3-4 éves kor) |
277 |
A zöngésségi hasonulás fejlődése |
279 |
Az ötödik és hatodik életév |
281 |
Hatéves kor után |
283 |
Tízéves kor fölött |
284 |
A gyermek szókincsének fejlődéséről |
286 |
A beszédészlelési és a beszédmegértési folyamat fejlődése |
292 |
Az óvodáskorúak beszédfeldolgozási folyamatai |
294 |
A beszédfeldolgozás további fejlődése |
297 |
Az anyai beszéd hatása a gyermek nyelvére |
298 |
Nemi különbségek az anyanyelv-elsajátítás folyamatában? |
299 |
Gyermeknyelvi adatbázis |
300 |
Összefoglalás |
301 |
Irodalom |
302 |
A beszédprodukció és a beszédfeldolgozás zavarai |
307 |
Beszédzavar - nyelvi zavar |
307 |
Rendszerezés és rendszerezési nehézségek |
310 |
Az anyanyelv-elsajátítás zavarait magyarázó elméletek |
312 |
Diszfázia és specifikus nyelvi zavar |
313 |
Megkésett beszédfejlődés |
315 |
Afázia |
321 |
Összefoglalás |
329 |
A nagyothallás következménye a beszédre |
330 |
Az értelmi fogyatékosság hatása a beszédre |
334 |
Mutizmus |
336 |
Beszéd és mentálhigiéné |
338 |
Összefoglalás |
339 |
A zöngeképzés és a hangszínezet zavarai |
340 |
A beszédprodukció zavarai |
342 |
Beszédhangképzési zavarok |
343 |
Agrammatizmus |
345 |
A beszédfolyamat zavarai |
346 |
A mondatértés és a szövegértés zavarai |
353 |
Vizsgálati módszerek a gyermekkori nyelvi és beszédzavarok felismerésére |
354 |
Összefoglalás |
355 |
Irodalom |
356 |
Az olvasás és az olvasási nehézség |
362 |
Az olvasás folyamata |
362 |
Olvasási modellek |
365 |
A hallott nyelv és az írott nyelv összefüggése |
368 |
Összefoglalás |
371 |
Az olvasás tanulása |
372 |
Az olvasástanítás |
374 |
Az olvasás típusai |
380 |
A korrektúraolvasás |
382 |
Összefoglalás |
384 |
Olvasási nehézség és diszlexia |
385 |
A diszlexia meghatározása, tünetei és típusai |
386 |
A diszlexia okai |
390 |
Az olvasás fejlesztése |
392 |
Összefoglalás |
393 |
Irodalom |
394 |
Tárgymutató |
39 |