Évről évre szaporodik az óvodák nagycsoportjában az iskolalátogatás alól egy évre felmentettek száma. Egyre több az olyan gyermek az iskolában, aki – jó intellektuális adottságai ellenére – tanulási nehézséggel, zavarral küzd, illetve beilleszkedési, viselkedési problémái miatt okoz súlyos gondokat magának és környezetének. Ha a jelenség okait keressük, hajlamosak vagyunk a szülők megváltozott nevelési módszereiben, leterheltségében, vagy – a gyermekeket is érintő – szociális helyzetében keresni az okokat. A környezetet azonban nem feltétlenül lehet felelőssé tenni!
Viszonylag ritkábban gondolunk arra, hogy a gyermekek eltérő fejlődése is okozhat tanulási és alkalmazkodási problémákat. Az ép és eltérő fejlődés leírásával, a kettő összehasonlításával tetten érhetjük a „kisiklások” jeleit, megérthetjük a tanulási és szociális magatartás alapelemei közötti kölcsönhatásokat. Gyakran a fejlődési eltérések következménye, hogy a gyermek kedvező nevelési, környezeti feltételek mellett, jó értelmi adottságai ellenére sem sikeres a tanulásban, közösségi beilleszkedése nehéz, magatartási reakciói pedig gyakran érthetetlenek, kirívók. Prevenciós cél a fejlődés feltételeinek javítása, az optimális idegrendszeri érési folyamatok támogatása. A fejlődés során észlelt gyanújelek pedig szükségessé tehetik a körültekintő vizsgálatot, a pontos diagnózist és a fejlesztést, terápiá(ka)t. A társadalmi közegen is bőven volna javítanivaló, ez azonban már nem egy vagy néhány szakma kompetenciája.
A könyv abban szeretne segíteni, hogy a szülők és nevelők tárgyilagos figyelemmel tudják kísérni a gyermek fejlődését, feltehessék a kérdéseiket, megfelelően értelmezzék a kapott szakvéleményeket, és szükség esetén hasznosan működjenek együtt egymással. A diagnózis és a tennivalók meghatározásához forduljon olyan szakemberhez, akivel – körültekintő információk alapján – bizalmi kapcsolatot tud létesíteni.