Kókler vagy elképesztő mesterségbeli tudással megáldott festő, elmebeteg vagy lángész, kótyagos szürrealista vagy hipernaturalista, az alkotás vagy a pénzszerzés megszállottja, Hieronymus Boscoz hasonló képzelőerővel megáldott vizionárius művész, vagy mindössze remek rajztudással rendelkező giccsfestő, a tudattalant képi eszközökkel megidéző lélekbúvár vagy pornográf ötletekben tobzódó polgárpukkasztó pozőr, a szegényekkel rokonszenvező művész vagy ifjúkori barátjáról annak ínséges éveiben elemi kölcsönt megtagadó milliomos világhíresség, a társadalmi konvencióknak fittyet hányó szabadgondolkodó vagy az arisztokrácia kegyeiért esengő polgár, a szociális és humanitárius eszmék elkötelezettje vagy a diktatúrák feltétel nélküli híve, gyengéd szerelmes vagy kegyetlen zsarnok, világpolgár vagy elvakult nacionalista, hívő lélek vagy legszentebb dolgokat is profanizáló sátánfajzat...
...az interperszonális kapcsolatokat csak szokatlan szexuális praktikákkal megközelíteni képes macsó vagy impotenciájától egész életében szenvedő sebzett lélek, világunk elképesztő csodáit és szörnyűségeit az egyetemes művészettörténetben is páratlanul eredeti módon ábrázoló, rendkívül szenzibilis festő, szobrász, grafikus, filmrendező, író, művészetteoretikus, korunk sajátos lét- és lényeglátású, vagy formátumú művésze, vagy a 20. századot orránál fogva vezető pojáca és showman, aki mindenkit megvágott, aki bedőlt neki, s aki szemérmességét extravaganciával leplezve kigúnyolt mindent és mindenkit?
Ezekre a kérdésekre keres választ jelen biográfia, amely tárgyilagossága, adatai bősége és átfogó ismeretanyaga révén messze kiemelkedik a Dalí-szakirodalomból