Az új kerettantervi követelmények alapján átdolgozott Irodalom 8. című tankönyv megőrizte a korábbi kiadás és a tankönyvcsalád értékeit. A szerzők alkalmazták a folyamatolvasás (process reading) módszerét. A szemelvényanyag alkalmas a különböző nevelési területek, többek között az erkölcsi, esztétikai, a hazaszeretetre, a családi életre nevelés fejlesztésére is. A klasszikus művek és a kortárs alkotások összhangját is megteremti a kiadvány. Fontos szempont volt a differenciálás: a könyv és a hozzá kapcsolódó munkafüzet lehetőséget ad arra, hogy a tananyag a fejlesztésre szoruló és a jobb képességű tanulók számára is megfelelően feldolgozható legyen. A tankönyv olyan feladatokat is tartalmaz, amelyek a szeriális képességeket fejlesztik.
Az ismeretek elsajátítása eszköz tanulóink műveltségének, világszemléletének kialakításához és formálásához, de a tankönyv legfontosabb feladata az irodalom és az olvasás megszerettetése.