Előszó |
9 |
Bevezetés |
11 |
A művészet mint a társadalmi tudat egy formája |
11 |
A művészet funkciója |
12 |
Tudomány és művészet |
13 |
A hangképzésről általában |
15 |
Énektanítás és hangképzés |
15 |
A hangképzés feladata |
16 |
Szép hang és jó hang |
16 |
Természetesség |
17 |
ALAPISMERETI RÉSZ |
|
Fizikai alapismeretek |
21 |
A hang mint fizikai jelenség |
21 |
Hangkeletkezés |
22 |
Hangtalálkozás |
24 |
Hangterjedés |
24 |
A hang alaptulajdonságai |
24 |
Magasság |
24 |
Erősség |
25 |
Színezet |
25 |
A rezonancia szerepe és a felhangok |
25 |
Időtartam |
27 |
A kombinációs hangok |
27 |
Fiziológiai alapismeretek |
31 |
A természetes automatizmus |
31 |
Feltétlen és feltételes reflexek |
31 |
Inger és ingerület |
31 |
Az idegrendszer, az idegsejt anatómiája és élettana |
31 |
Neuronok |
33 |
Reflexív |
34 |
Első és második jelzőrendszer |
34 |
A magasabb idegtevékenység alaptörvényei |
35 |
Az időleges idegkapcsolatok képződésének elve |
35 |
Jelzőtevékenység |
35 |
Irradiáció |
36 |
Koncentráció |
36 |
Ingerület, gátlás |
36 |
Az idegkapcsolatok kölcsönös indukciójának törvénye |
38 |
Dinamikus sztereotípia |
38 |
Analízis és szintézis |
38 |
Emlékképek |
38 |
A reflexek megváltoztathatósága |
39 |
Differenciáció |
39 |
Anatómiai alapismeretek |
40 |
A fül anatómiája és élettana |
40 |
A tüdő és légcső anatómiája és élettana |
46 |
A gége anatómiája és élettana |
49 |
A toldalékcső és a fej rezonáns üregeinek anatómiája és élettana |
57 |
Az emberi hang fizikája |
61 |
Az emberi hang magassága |
61 |
Az emberi hang erőssége |
61 |
Az emberi hang színezete |
63 |
Hangfajták |
64 |
Fonetikai alapismeretek |
65 |
A beszédről általában |
65 |
A beszéd kialakulása |
65 |
A beszéd funkciója |
65 |
A beszéd mint második jelzőrendszer |
66 |
Fogalmi általánosítás |
67 |
Elvonatkoztatás |
67 |
Beszéd és gondolkodás |
67 |
Belső hallás és kinesztetikus érzés |
68 |
Beszéd és írás kapcsolata |
68 |
Hang és hangzó |
69 |
A magánhangzók |
70 |
A magánhangzók elemzése |
70 |
Típusjelleg |
72 |
Formánsok |
73 |
A mássalhangzók |
73 |
A mássalhangzók elemzése |
74 |
A hangszervek vizsgálatához használatos eszközök rövid leírása |
77 |
ELMÉLETI RÉSZ |
|
A légzés |
83 |
A légzésről általában |
83 |
Légzéstípusok |
84 |
Légzésgyakorlatok |
86 |
Orr és szájlégzés |
89 |
A levegőn ülő hang |
90 |
Hangos és kapkodó légzés |
91 |
A hangszervi működések kiegyensúlyozottsága |
91 |
A könnyedség izomérzete |
91 |
A hangszalagok funkciói |
93 |
A hangszalagok működése |
93 |
Primer hang |
93 |
Regiszter |
94 |
Teljes funkció és falzett funkció |
94 |
A falzett funkció és a fisztula-hang közti különbség |
96 |
A falzett szó az énekpedagógiában |
97 |
Énektanárok regiszterelméletei |
98 |
Fiziológus-elméletek: Lehfeldt és Johann Müller |
99 |
Morell Mackenzie |
99 |
A flazett probléma megoldása |
101 |
Funkciójavító gyakorlatok |
102 |
Kemény hangindítás |
103 |
A "h" hangzó szerepe |
104 |
Lágy hangindítás |
104 |
A falzett funkció szerepe |
106 |
A funkciótan szerepe a kóruséneklésben |
107 |
A rezonancia szerepe a hangadásban |
108 |
A hangfajták a szerepek tükrében |
113 |
Lírai tenorok |
114 |
Drámai tenorok |
116 |
Wagner tenorok |
117 |
Magas baritonok |
117 |
Mély baritonok |
119 |
Basszusok |
119 |
Buffók |
120 |
Lírai szopránok |
121 |
Drámai szopránok |
122 |
Koloratúr szopránok |
122 |
Mezzo szopránok és Wagner szopránok |
124 |
Altok |
125 |
Szubrettek és Komikák |
126 |
Kasztráltak |
126 |
A szövegkiejtés problémái |
128 |
A magán- és mássalhangzók szerepe az éneklésben |
128 |
Az artikulációs szervek működése |
132 |
Posztációs pont és zengőtér |
133 |
"Elöl" zengés |
134 |
"Egy-helyen" megszólítás |
134 |
Irányítás |
135 |
Különbség ének és beszéd között |
135 |
Hangsúly és hanglejtés |
136 |
Összefüggés zenei és szövegi hangsúly között |
137 |
Az artikuláció-bázis |
137 |
Sajátos magyar hangzók |
138 |
Hangzótörvényekkel kapcsolatos vonatkozások |
140 |
Magánhangzótörvények: Hangrend |
140 |
Illeszkedés |
140 |
Hangzókivetés |
140 |
Mássalhangzó-törvények: Igazodás |
141 |
Hasonulás |
141 |
Összeolvadás |
142 |
Torlódás és kivetés |
142 |
Rövidülés |
142 |
Szótag-, szó-, mondatgyakorlatok |
143 |
A művészi átélés |
144 |
Az átélés szótani és művészi értelemben |
144 |
Az érzelmek |
144 |
Az érzelmek létrejöttének fiziológiai alapjai |
144 |
Az érzelem mint jelzőfunkció |
144 |
Az átélés fiziológiai mechanizmusa |
145 |
A színpadi átélés folyamata |
146 |
A színpadi cselekvés |
147 |
A "mintha" szerepe |
147 |
A "képzelőerő" szerepe |
147 |
Realista előadásmód, realista művészet |
148 |
A tipikus fogalma |
148 |
Sztanyiszlavszkij rendszere |
149 |
Az átélés szerepe az énekművészetben és annak pedagógiájában |
149 |
A művészi átélés és művészi technika kölcsönhatása |
150 |
Beszédhibák |
152 |
Lokális és centrális hibák |
152 |
Szöszögés |
152 |
Selypítés |
153 |
Raccsolás |
153 |
"L" hibák |
153 |
Hadarás |
154 |
Dadogás |
154 |
A mutálás |
155 |
A hanghibák |
159 |
Gombócozás |
159 |
Préselés |
159 |
Szorítás |
160 |
Sötétítés |
160 |
Fojtás |
161 |
Orrhang |
161 |
Fedés |
161 |
Hangegészségtani tudnivalók |
168 |
A nátha |
168 |
Az orrmelléküregek betegségei |
169 |
Orrsövényelhajlás |
169 |
Garathurut |
169 |
Mandulagyulladás |
170 |
Légcsőhurut |
171 |
Hörghurut |
171 |
Gégehurut |
171 |
A hangszalagműködtető izmok megbetegedései |
172 |
A fonaszténia |
173 |
Az énekes életmódja |
174 |
A beéneklés |
176 |
A markírozás |
177 |
Az énektanítás hangképzés történetének rövid vázlata |
178 |
Ókor |
178 |
Középkor |
180 |
Újkor 16, 17, 18. század |
182 |
19. század |
187 |
20. század |
191 |
A gyakorlás fiziológiája |
199 |
Az énekművészet alapjai és gyakorlati célja |
199 |
Művészi elképzelés és művészi mondanivaló |
199 |
Az énektanár feladata |
199 |
Az éneklés mint tudatos tevékenység |
199 |
Az éneklés összfolyamatának és a részfolyamatok dinamikus sztereotípiája |
200 |
A készségek összfolyamatának alapmozzanatai: Részmozzanatok gyakorlása |
200 |
A felszabadult mozgás elérése |
200 |
A felesleges mozdulatok kiküszöbölése (differenciáció) |
201 |
Kinesztetikus érzés |
201 |
Az automatizált készségek tudatosítása |
201 |
Önállóságra való nevelés |
201 |
Merevség feloldó-lazító gyakorlatok |
202 |
Légzésgyakorlatok |
203 |
Teljes testlazítás: hanyattfekvés, törzsmozgatás, fejforgatás |
206 |
Vállmozgás |
207 |
Speciális hangszervi gyakorlatok: nyelvmozgás, ajakmozgás |
207 |
Állejtés |
208 |
Lágyszájpad mozgás |
209 |
A nyakizmok merevségét kiküszöbölő gyakorlatok |
209 |
A gyakorlás fokozatai |
211 |
A színpadi beszéd technikájáról |
241 |
Gyakorlatok a művészi éneklés problémáinak megoldásához |
243 |
Kötött éneklés |
243 |
Hangátkötés |
244 |
Tartott hang |
246 |
Szaggatott hang |
247 |
Koloratúra |
248 |
Futamok |
248 |
Ékítések |
249 |
Messa di voce |
251 |
Trilla |
253 |
Recitativo |
256 |
Az előadás kifejezési megoldásai (dinamika, színezés, árnyalás, hangsúly, tempo) |
258 |
Az általános iskolai énektanítás hangképzésének gyakorlati fokozatai |
270 |
Tananyagbeosztás |
282 |
Szakirodalom |
323 |