A szerzőt ugyanaz a cél vezette, mint előző könyveiben: szép mintákat adni a kézimunkázók kezébe és ezzel emelni népünk ízléskultúráját. / A keresztszemes hímzés a kézimunka ősi emlékeket őrző, nemzetközileg rendkívül kedvelt válfaja. A szerző foglalkozik a mintarokonság, a mintavándorlás kérdéseivel. Miképpen lehetséges, hogy egymástól sok ezer kilométer távolságban élő népek bizonyos motívumai nemritkán csaknem azonos megformálásban jelennek meg? Ezeknek a motívumoknak valamikor jelképes értelmük volt, amelyek később a népművészetben elhomályosultak, csak díszítő szerepük maradt meg. /A könyv bevezetője ősi, mértanias motívumok, továbbá a gránátalma néhány jellegzetes példájának szemléltetése után a nemzetközileg legelterjedtebb motívum, az életfa a madárral sokféle változatát mutatja be. A minták elrendezésében nem a tájegységi szempont, hanem a jellegzetes motívumok és kompozíciós módok szolgálnak alapul. Külön-külön csoportot alkotnak a középkori, a szőtteseredetű, a reneszánsz és a törökös, valamint a későbbi stílushatásokat tükröző minták a barokktól a szecesszióig. / A szerző mindazzal, amit elmond a jelek, jelképek értelméről, a mintarokonságról, a történelmi stílusok hatásáról, a szomszédos népek kölcsönhatásáról, a hagyományról - látni is tanít, hogy ne csak gyönyörködéssel végezzük a munkát, hanem tudjuk is, itt csinálunk, művelődéstörténeti ismeretekkel is gyarapodjunk. /A kötet több mint 200 képet és ugyanannyi leolvasható mintalapot tartalmaz, köztük néhány érdekes külföldi mintát is, melyek kivarrására bizonyára sokan fognak szívesen vállalkozni. A technikai kivitelezést segíti a különböző öltésmódok ismertetése.
Tartalom
Előszó
|
5
|
Jelek, jelképek
|
7
|
Mintarokonság, mintavándorlás
|
13
|
Kölcsönhatások a szomszédos népekkel
|
17
|
A hagyományról
|
19
|
Fonás, szövés, hímzés
|
21
|
Keresztszemes hímzések
|
32
|
Mintakendők
|
35
|
Középkori eredetű minták
|
36
|
Szőtteseredetű minták
|
64
|
Mesterkékből, keskenyebb csíkokból alakított díszítmények
|
51
|
Makkos minták
|
64
|
Terebélyesebb és keskenyebb minták váltakozása
|
70
|
Azonos díszítmény ismétlődése
|
77
|
"Patkós", "kakastarés" minták
|
81
|
Szabadrajzú előképek nyomán alakított minták
|
83
|
Reneszánsz minták
|
87
|
Különböző stílushatások
|
98
|
Hullámvonalas indák, álló díszítményekkel
|
100
|
Hullámvonalas indák, ferdén hajló díszítményekkel
|
105
|
Sorminták és azokból alakított kompozíciók
|
109
|
Központi elrendezésű minták
|
116
|
Figurális minták
|
124
|
Borsod megyei minták
|
135
|
Festékes szőnyegminta
|
145
|
Felületkitöltő megoldások
|
146
|
Külföldi minták
|
150
|
Öltésmódok
|
163
|
Irodalom
|
168
|