Előszó |
11 |
A gondolkodás sokfélesége |
15 |
A transzlogika |
15 |
Módosult tudatállapotok |
17 |
Hipnózis-szimulátorok |
19 |
A szimulátorok lebuktatása |
22 |
A transzlogika fogalma |
26 |
Az emberi megsimerésről |
28 |
Transzlogikus megismerés |
31 |
Transzlogika normál tudatállapotban |
34 |
A formális logika |
37 |
A dolgok logikája |
38 |
A formális logika |
40 |
A kártyás feladat |
45 |
A csekkes feladat |
47 |
A hétköznapi logika |
49 |
Férfi és női logika |
52 |
Absztrakt és konkrét kérdések |
54 |
A rejtvény és a tudomány |
58 |
A rejtvények keretei |
59 |
Jól szerkesztett rejtvények |
60 |
A tudomány keretei |
63 |
Jól szerkesztett tudományos kérdések |
66 |
Holizmus és redukcionizmus |
69 |
A pszichológia mint természettudomány |
73 |
Egymásba forduló ellentétek |
77 |
A józan paraszti ész |
79 |
Egy társalkodóprogram |
81 |
A mesterséges intelligencia megközelítései |
86 |
Kognitív pszichológia, kognitív tudomány |
87 |
Freudi nyelvbotlások |
91 |
Azonos jelentésű ellentétek |
94 |
Nyugati és keleti gondolkodásmód |
95 |
Sok út vezet a tudáshoz |
98 |
A gondolkodás építőkockái |
101 |
A gondolkodás szintjei |
101 |
Az emberi fogalmak természete |
104 |
Fogalmaink hierarchiái |
106 |
Összekuszálódó hierarchiák |
108 |
Számítógépes állatmesék |
111 |
Gödel, Escher, Bach |
112 |
Fogalomalkotó programok |
115 |
Heurisztikák |
119 |
Az EURISKO program |
120 |
Metaszintek |
123 |
Megismerési és gondolkodási sémák |
129 |
A kognitív séma fogalma |
131 |
Sémafogalmak kavalkádja |
136 |
A pszichológia paradigmái |
137 |
Az ember mint információvivő-berendezés |
139 |
A bűvös hetes számm |
141 |
A rövid és a hosszú távú memória |
141 |
A kétféle memória mint modell |
144 |
Epifenomének |
146 |
A kognitív sémák mennyisége |
149 |
Kiinduló feltételezések |
150 |
Felidézési kísérlet sakkozókkal |
151 |
Egy egyszerű matematikai egyenlőtlenség |
153 |
Sémaszám-becslések |
155 |
Más területek nagymesterei |
157 |
A kognitív sémák működése |
160 |
A sakkozók sémái |
162 |
Egy kihívás programozóknak |
164 |
A feladat jelentősége |
167 |
A MAPP program |
169 |
A sémák és az emlékezet |
172 |
Mennyit használunk ki memóriakapacitásunkból? |
174 |
A rövidtávú memória fejlesztése |
176 |
A szakértelem természete |
180 |
A kezdőtől a nagymesterig |
181 |
A nagymesterré érés folyamata |
182 |
A mesterjelölti szint |
183 |
A szakmai fejlődés lépcsőfokai |
186 |
Az intuitív gondolkodás |
189 |
A szakma tanulása |
191 |
Az egyes szakmai szintek jellemzői |
195 |
A sémák mennyiségi növekedésének határai |
196 |
A szakmai gondolkodás |
199 |
A tananyag nehéz részei |
200 |
A tehetség |
202 |
Rejtvényfejtő tehetségek |
205 |
Életművészek |
208 |
A hétköznapi és a szakmai nyelv |
210 |
A szaktudományok kialakulása |
213 |
A szakmaváltás lehetőségei |
217 |
Az interdiszciplinaritás |
218 |
Még egyszer a szakmai tehetségről |
222 |
Egy szakterület mélységei |
225 |
Klassziskülönbségek |
227 |
A sakk és a go mélysége |
229 |
Kitérő: a labdarúgás és a kosárlabda mélysége |
232 |
Tudáskülönbségek és teljesítménykülönbségek |
233 |
Az intelligenciatesztekről |
236 |
Az általános emberi intelligencia mélysége |
240 |
Sakk- és go-programok |
242 |
A mesterséges intelligencia fejlődése |
244 |
Az "erős mesterséges intelligencia" irányzata |
245 |
A sakkprogramok fejlődésének trendvonala |
249 |
A Deep Blue sakktudása |
251 |
Szakértői rendszerek |
254 |
A szakértői rendszerek fejlődésének trendje |
257 |
Mennyire intelligensek a szakértői rendszerek |
258 |
A mesterséges intelligencia távlatai |
261 |
Túl a tiszta racionalitáson |
266 |
A racionalitás korlátai |
266 |
A racionalitás és a formális logika |
267 |
A végelen hurkok problémája |
268 |
A korlátozott racionalitás elmélete |
272 |
Heurisztikák nélkül nem megy |
275 |
A racionális megismerés komplexitáskorlátja |
277 |
Racionális és intuitív gondolkodás |
280 |
Magas szintű gondolkodási sémáink |
285 |
Rögzítés és igazítás |
287 |
A hozzáférhetőség-heurisztika |
289 |
Általános mintázatérzékelés |
292 |
Speciálisabb mintaérzékelő heurisztikák |
296 |
A heurisztikák pszichológiai realitása |
298 |
Racionalizálás és intellektualizálás |
300 |
A formális logika sémái |
302 |
Mennyire racionális lény az ember? |
305 |
A misztikus gondolkodás |
308 |
A miszticizmus objektivitása |
309 |
A legmagasabb metaszint |
313 |
Misztikus tehetségek |
315 |
A nyugati és a keleti út |
318 |
A holizmus és a redukcionizmus útjai |
321 |
Az eszmék eredete |
325 |
Darwin intuíciója |
326 |
Az önző gén-elmélet |
328 |
Kultúrgének, mémek |
332 |
Evolúció és racionalitás |
335 |
Mesterséges evolúció? |
337 |
Önző kognitív sémák |
340 |
A mémek túlélőgépei |
343 |
A világképek versengése |
346 |
Sokféle formája van az okosságnak |
349 |
A gödeli kérdések értelme |
351 |
Gödeli kélrdések a való világban |
353 |
A vonatkoztatási rendszerek váltogatása |
357 |
A váltogatás nehézségei és a kreativitás |
359 |
A váltogatás könnyedése és az intelligencia |
362 |
A végső gödeli kérdések |
366 |
Az emberi gondolkodás ereje |
370 |
Nincs királyi út |
372 |
Irodalom |
375 |
Az idézetek forrásai |
383 |
Név- és tárgymutató |
386 |