Bevezetés
|
11
|
A modern pedagógia történeti gyökerei
|
|
Az írásbeliség előtt
|
15
|
Ókor
|
16
|
Az ókori keleti kultúrák
|
16
|
Az ókori görögök nevelése
|
20
|
Róma (Kr. e. VIII. - Kr. u. V. század)
|
32
|
A korai keresztény nevelés
|
36
|
Középkor
|
42
|
Klerikus nevelés
|
42
|
Világi nevelés
|
48
|
Gyermekszemlélet a középkorban
|
51
|
Reneszánsz és humanizmus
|
54
|
Új világkép kialakulása
|
54
|
A humanisták embereszménye
|
54
|
A reneszánsz főúri nevelés
|
57
|
Humanista gondolatok a nevelésről
|
59
|
A reneszánsz gyermekképe
|
66
|
Az iskolák új tananyaga
|
67
|
Reformáció és ellenreformáció
|
69
|
Luther
|
69
|
Melanchton
|
70
|
Az ellenreformáció pedagógiája
|
72
|
Az átmenet évszázada
|
80
|
Johannes Amos Comenius
|
80
|
Változások a gyermekkor megítélésben
|
86
|
A korai felvilágosodás
|
87
|
A felvilágosodás diadala
|
94
|
Jean-Jacques Rousseau
|
94
|
Helvetius
|
102
|
A német felvilágosodás és az iskolaügy
|
102
|
A tanítóképzés
|
104
|
A filantropisták mozgalma
|
105
|
A neohumanizmus
|
107
|
Pestalozzi
|
108
|
A német filozófiai pedagógia
|
118
|
Kant
|
118
|
Fichte
|
121
|
Hegel
|
122
|
Schleiermacher
|
124
|
Fröbel
|
126
|
Herbart
|
127
|
A modern pedagógia kialakulása és fejlődése
|
|
A XIX. század új nevelési törekvései
|
135
|
A társadalmi-gazdasági fejlődés főbb jellemzői
|
135
|
A család szerepének és nevelési gyakorlatának változásai
|
136
|
A század tömegmozgalmainak hatása
|
141
|
A modern európai közoktatási rendszerek létrejötte
|
146
|
A pedagógiai gondolkodás alakulása
|
152
|
A pozitivizmus hatása
|
152
|
August Comte
|
153
|
Herbert Spencer
|
154
|
Alexander Bain pedagógiai rendszere
|
156
|
Az evolucionizmus és a materializmus
|
157
|
A pedagógia önálló tudománnyá válása és fejlődése
|
160
|
Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések
|
160
|
Milde - a vallásos szemléletű tudományos pedagógia megteremtője
|
161
|
A herbartiánus pedagógia kibontakozása és térhódítása
|
163
|
Az iskolaügy és a pedagógia a XX. század első felében
|
166
|
A fejlődés általános jellemzői a századforduló táján
|
166
|
A bírálat hangja: kultúrakritika és az életfilozófia hatása
|
167
|
A család, a gyermekfelfogás és -nevelés új elemei
|
174
|
Új pedagógiai és pszichológiai törekvések
|
177
|
A pragmatizmus nevelésfelfogása
|
178
|
A gyermektanulmány
|
181
|
A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig
|
186
|
Ellen Key radikális neveléskritikája
|
186
|
A művészetpedagógiai irányzat
|
187
|
A "New School", a reformpedagógia első iskolamodellje
|
189
|
Természettudományos, biológiai-antropológiai koncepciók
|
191
|
Adolphe Ferriére - a reformmozgalom szervezője
|
194
|
Georg Kerschensteiner és a munkaiskola
|
195
|
A reformpedagógia fejlődésének második szakasza
|
197
|
A Waldorf-pedagógia
|
197
|
Freinet és a modern iskola
|
201
|
Orosz-szovjet reformtörekvések
|
202
|
Amerikai reformpedagógiai törekvések
|
206
|
Peter Petersen és a Jena-plan
|
209
|
A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái
|
211
|
Az elméleti pedagógia főbb irányzatai
|
213
|
W. Dilthey, a szellemtudományos irányzat megalapozója
|
214
|
Spranger kultúrfilozófiai és pedagógiai koncepciója
|
215
|
A kultúrpedagógia főbb áramlatai és sajátos vonásai
|
218
|
A neokantianizmus
|
219
|
A szociálpedagógiai törekvések és irányzatok
|
222
|
A korszak pszichológiai irányzatainak hatása
|
229
|
A pedagógiai lélektan megszületése
|
236
|
Foerster morálpedagógiája
|
236
|
Az amerikai szociológiai irányzatok hatása
|
238
|
Iskolaügy és pedagógia a XX. század második felében
|
244
|
A korszak általános fejlődési tendenciái
|
244
|
A család és a gyermekkor változásai
|
247
|
Az oktatásügy fejlődésének főbb tendenciái
|
251
|
Nevelés az új évezred kezdetén
|
255
|
A magyar iskola ezer éve
|
|
Középkor és humanizmus
|
261
|
A magyar iskola első évszázada
|
261
|
A klerikus és világi nevelés kiszélesedése
|
264
|
A humanizmus hatása
|
269
|
A reformáció-ellenreformáció pedagógiai törekvései
|
275
|
Újkor
|
278
|
Új iskolarendszer kialakulása
|
278
|
XVIII. századi pedagógiai reformok
|
283
|
A modern magyar nevelés elmélete és gyakorlata
|
293
|
Újító törekvések a XVIII-XIX. század fordulóján
|
293
|
A XIX. század első fele
|
297
|
Forradalom után, kiegyezés előtt
|
303
|
A dualizmus kora
|
307
|
Iskolaügy a forradalmak idején
|
317
|
Oktatásügy és pedagógia 1919-1945 között
|
319
|
A magyar neveléstudomány kialakulása és fejlődése 1948-ig
|
338
|
A budapesti egyetem pedagógiai professzorainak munkássága
|
338
|
A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai
|
344
|
A debreceni egyetem pedagógiaprofesszorai
|
347
|
A XX. század második fele
|
350
|
Közoktatás-politikai irányzatok 1945 és 1948 között
|
350
|
Szocialista iskolaügy és pedagógia
|
355
|
Rendszerek változása
|
376
|
Válogatott bibliográfia
|
383
|
Hivatkozások
|
396
|
Névmutató
|
403
|
Tárgymutató
|
406
|