Mottók |
5 |
Előszó |
13 |
Bevezetés |
19 |
Mi a filozófia? |
21 |
Filozófia és köznapi tudat |
23 |
Filozófia és vallás |
24 |
Filozófia és művészet |
31 |
Vallás és művészet |
32 |
A filozófia és a szaktudományok |
33 |
A filozófia alapvető kérdései és irányzatai |
38 |
Az idealizmus fő formái: az objektív és a szubjektív idealizmus |
40 |
A materializmus történeti formái |
55 |
A görög történelem sajátos jellege és a filozófia kialakulása |
61 |
A filozófiai gondolkodás előkészítői |
67 |
Homérosz |
68 |
Hésziodosz |
71 |
"A hét bölcs" és a gnómaköltők |
76 |
A milétoszi iskola |
81 |
Thalész: "a filozófia atyja" |
81 |
Anaximandrosz |
86 |
Anaximenész |
90 |
A Janus-arcú püthagoreizmus |
92 |
A politeizmust bíráló rhapszódosz: Xenophanész |
99 |
A dialektika atyja: Hérakleitosz |
104 |
Az eleai iskola |
113 |
Parmenidész |
113 |
A zénóni aporiák |
115 |
Akragaszi Empedoklész |
120 |
Az ésszerűség bölcselője: Anaxagorasz |
127 |
Arkhék a szpermák |
131 |
Az atomista iskola. Démokritosz |
134 |
Athom-arkhé és ismeretelmélet |
135 |
Démokritosz a társadalomról, az erkölcsről, a nevelésről és a vallás keletkezéséről |
139 |
A görög felvilágosodás és a szofisták |
144 |
A szofisták tevékenysége és világnézeti radikalizmusa |
148 |
A szofisták szekularizált társadalomszemlélete |
156 |
Ismeretelméleti relativizmus: "az ember a mérték" |
161 |
A "bábáskodó" Szókratész |
166 |
Szókratész élete és "bábáskodó" módszere |
168 |
A dualista rendszer megteremtése |
170 |
A peloponnészoszi háború és a racionalista etika |
172 |
Szókratész daimonionja és pere |
176 |
Az "Akadémia" bölcselője: Platón |
180 |
Teleologikus és dualista világmagyarázat |
184 |
Ideatan és ismeretelmélet |
190 |
Társadalomfilozófia és társadalomutópia |
195 |
Pedagógia és esztétika |
201 |
A künizmus. Szinópéi Diogenész |
205 |
A "Lükeion" filozófusa: Arisztotelész |
211 |
Arisztotelész élete, művei és Makedónia fölemelkedése |
211 |
Az árucsere történeti elemzése és a platóni társadalomutópia bírálata |
215 |
A lehetséges legjobb állam tervezete és a nevelés központi szerepe |
218 |
Arisztotelész etikája és "Poétiká"-ja |
221 |
A platóni ideatan kritikája és a kozmikus dualizmus |
225 |
Lélektan és ismeretelmélet |
231 |
Az "első filozófia" |
235 |
Az "Organon": a logikai tudomány megalapozása |
237 |
Geocentrikus világkép |
240 |
A hellenisztikus világ |
243 |
A "Tarka Csarnok" filozófusai: a sztoikusok |
249 |
Panteista szemlélet |
249 |
Az etikai központ szerepe |
256 |
A "Kert" bölcselete: az epikureizmus |
262 |
Az atomelmélet és a metakoszmionok istenei |
263 |
Harc a vallás, az antropocentrizmus és a finalizmus ellen |
269 |
Etika és történetfilozófia |
272 |
A szkepticizmus |
277 |
A józan kételkedő: Karneadész |
279 |
A szkeptikus troposzok |
283 |
A kereszténység kialakulása és a patrisztika |
290 |
Az egyházatyák tevékenysége |
296 |
A kereszténység kritikusai: Lukianosz, Julianus császár és Kelszosz |
299 |
A középkor és a skolasztika |
304 |
Boethius: "A filozófia vigasztalása" |
306 |
Az arab filozófia |
308 |
A skolasztika |
315 |
Aquinói Tamás |
319 |
Francis Bacon: az újkori filozófia atyja |
323 |
Bacon élete és munkássága |
327 |
Az idolumok kritikája |
330 |
A "törzs" - "ködképek" |
330 |
A "barlang" - "ködképek" |
335 |
A "piac" - "ködképek" |
336 |
A "színház" - "ködképek" |
339 |
Az új tudományos módszer, az indukció kidolgozása |
342 |
Az "Új Atlantisz" utópiája |
347 |
Galilei: a természettudományos gondolkodás megteremtése |
352 |
Az itáliai reneszánsz |
352 |
Az olasz természetfilozófia |
357 |
Galilei: "Dialogo..." az arisztotelészi-ptolemaioszi és a kopernikuszi világrendszerről |
360 |
Harc a tekintélyelvűség ellen |
365 |
A Föld - miként a többi bolygó - forog és kering |
370 |
Küzdelem az antropocentrizmus és a finalizmus ellen |
376 |
Descartes racionalizmusa |
381 |
Franciaország a 16. és 17. században |
381 |
Az esszét megteremtő Montaigne |
383 |
A protestantizmus térhódítása |
386 |
Descartes élete és munkássága |
389 |
A módszeres kételkedés és a "gondolkodom, tehát vagyok" elve |
398 |
Az ontikus istenérv |
410 |
A külvilág léte és a dualista emberkép |
415 |
Hobbes materializmusa |
426 |
Mechanisztikus materializmus és ismeretelmélet |
427 |
A "Leviatán" társadalmi utópiája |
431 |
Radikalizálódó valláskritika |
435 |
A humanizmus és a gondolatszabadság bölcselője: Spinoza |
440 |
Spinoza élete és kiátkozása |
441 |
Spinoza művei és filozófiai rendszere |
446 |
Társadalmi szerződés és etika |
458 |
Az antropomorfizmusok, a teleologikus és az antropocentrikus szemlélet bírálata |
463 |
A vallás és a Biblia kritikája |
466 |
A vallás természete és társadalmi szerepe |
467 |
A Biblia-értelmezés joga és módszere |
470 |
A Biblia emberi alkotás |
472 |
Ószövetségi könyvek vizsgálata |
474 |
Újtestamentumi iratok elemzése |
477 |
A Jézus-alak élettörténete |
478 |
A Jézus-alak tanításai |
481 |
A próféták nem istenség szószólói, hanem emberek |
485 |
Kiválasztott nép-e a zsidóság? |
488 |
A vallási szertartások |
493 |
Mi a csodahit? |
493 |
Az ótestamentumi frigyláda: bálvány-istenség |
496 |
Locke: szenzualizmus és idealizmus |
500 |
Szenzualista kiindulópont |
500 |
Sajátos idealizmus |
509 |
Társadalmi nézetei |
515 |
Leibniz objektív idealizmusa |
517 |
A monászok tana |
518 |
Ismeretelmélet |
520 |
Berkeley szubjektív idealizmusa |
522 |
Hume mérsékelt szkepticizmusa |
531 |
A mérsékelt vagy "akadémikus" kétely |
532 |
Az okság: szubjektív megszokás |
536 |
Az "akadémikus" kétely és vallás |
539 |
Voltaire |
546 |
A francia felvilágosodás deizmusa |
546 |
Voltaire élete és filozófiája |
548 |
Montesquieu |
553 |
Rousseau |
558 |
Lamettrie |
565 |
A francia felvilágosodás materializmusa |
565 |
Az orvos-filozófus Lamettrie gondolatvilága |
566 |
A lélek testi jelenség |
566 |
Az ember és az állat: fejlődés eredménye |
568 |
Az erkölcs evilági természetű |
569 |
Helvétius |
571 |
Az érdek mint a társadalom mozgatóereje |
571 |
Nevelés és társadalom |
575 |
Az enciklopédista Diderot |
579 |
Az "Enciklopédia" megteremtése |
579 |
Deizmuson át a materializmusig |
580 |
Tapasztalaton nyugvó ismeretelmélet |
585 |
A materializmus rendszerezője: Holbach |
591 |
Mechanisztikus materializmus |
591 |
Vulgáris társadalomelmélet |
595 |
Következetes ateizmus |
597 |
A "Szentek képtára" |
601 |
Kant kriticizmusa |
607 |
A klasszikus német filozófia kialakulása |
607 |
Kant élete és kriticizmus előtti korszaka |
609 |
Mi a kriticizmus? A "kopernikuszi fordulat" |
611 |
A "Ding an sich" |
614 |
A priori szemlélet |
616 |
Az a priori szintetikus ítélet |
617 |
A metafizika kérdései |
619 |
Az istenérvek bírálata |
621 |
"A gyakorlati ész kritikája": a kanti etika |
625 |
Hegel dialektikus idealizmusa |
631 |
A fichtei szubjektív idealizmus |
631 |
Schelling azonosság-filozófiája |
634 |
A dialektikus módszer és az idealista rendszer Hegelnél |
636 |
Logikája |
639 |
Természetfilozófiája |
641 |
A szellem filozófiája |
641 |
A szubjektív szellem tana |
641 |
Az objektív szellem tana |
644 |
Az abszolút szellem tana |
646 |
Feuerbach antropológiai materializmusa |
650 |
Az ifjúhegeliánusok valláskritikája |
651 |
Feuerbach következetes evilágisága |
653 |
A vallás az ember önkivetítése |
659 |
A vallási antropomorfizmus történeti mozgása |
663 |
A vallási antropocentrizmus |
664 |
Epilógus |
666 |