Bevezető |
9 |
A MAGYAR ZENE ŐSTÖRTÉNETE (V. L.) |
15 |
Bevezetés |
15 |
A Volga-Káma-terület zenéje |
16 |
Magyar dallamok és a Volga-Káma-vidék |
24 |
Kitekintés Európa felé |
29 |
A kvintváltás fejlődése |
30 |
A nem kvintváltó ötfokú stílus |
33 |
Egyébtípusok |
41 |
A sirató és rokonsága |
47 |
A siratótípus az obi-ugoroknál |
50 |
Őstörténeti tanulságok |
51 |
A magyar népzene fejlődése a honfoglalásig |
56 |
KÖZÉPKORI ZENEÉLETÜNK ÉS EURÓPA (R. B.) |
58 |
Előzmények |
58 |
Egyházi zeneélet |
59 |
Főúri zeneélet |
65 |
Városi zeneélet |
71 |
Népzenei élet |
81 |
UDVARI ZENE |
94 |
Középkori udvari zenekultúra (F. Z.) |
94 |
Regös, igric, jokulátor |
94 |
Magyar vándorzenészek Európában |
101 |
Trubadúrok, minnesangerek a magyar udvar környezetében |
102 |
Udvari zene, királyi muzsikusok Mátyás korában (SZ. F. M.) |
106 |
A vokális zene |
108 |
A hangszeres zene |
120 |
Az ajánlásokról |
131 |
Udvari zene Mátyás király halálától 1540-ig (F. Z.) |
132 |
ZENEOKTATÁS ÉS ZENEELMÉLET (D. L.) |
141 |
Zeneoktatás |
141 |
A középkori zeneoktatás keretei és gyakorlata |
142 |
Zeneelmélet |
150 |
HANGJEGYÍRÁS (SZ. J.) |
165 |
A paleográfia hozzájárulása a középkori zenetörténethez |
165 |
Német neumaírások |
170 |
A vonalrendszer bevezetée |
174 |
A magyar notáció |
178 |
A magyar notáció formai jellemzése |
179 |
A magyar notáció és az európai hangjelzésfajták |
188 |
A magyar notáció története és társadalmi szerepe |
191 |
Gótikus notációk |
200 |
A metzigót notáció |
201 |
A metzigót-magyar keveréknotáció |
204 |
A kvadrát notáció |
206 |
A cseh notáció |
211 |
A menzurális írások hatása |
213 |
HANGJEGYES FORRÁSOK (SZ. J.) |
216 |
A forráshelyzetről általában |
216 |
Árpád-kori források |
221 |
Késő középkori egyházmegyés források (első csoport) |
226 |
Késő középkori egyházmegyés források (második csoport) |
234 |
Késő középkori szerzetes források |
240 |
Retrospektív források a 16-17. századból |
243 |
GREGORIÁN MŰFAJOK |
246 |
A gregorián örökség Magyarországon (D. L.) |
246 |
A gregorián ének liturgikus keretei |
247 |
Európai és magyarországi rítusok |
249 |
A gregorián stílusok és változatrendszerek |
250 |
"Magyar gregoriánum"? |
254 |
Recitatív műfajok (SZ. J.) |
265 |
Ima-tónusok |
266 |
Lekció-tónusok |
287 |
Zsoltár-tónusok |
296 |
A zsolozsma énektételei |
307 |
Antifóná (D. L.) |
309 |
Responzóriumok (D. L.) |
321 |
Himnuszok (R. B.) |
330 |
A magyar szentek zsolozsmái (D. L.) |
334 |
A trópus a zsolozsmában (SZ. J.) |
343 |
A mise énektételei |
347 |
A Propium Missae énektételei (349-360: D. L., 360-371: R. B.) |
349 |
Az Ordinarium Missae dallamai (R. B.) |
372 |
A sequentiák (R. B.) |
384 |
A trópus a misében (SZ. J.) |
396 |
Különleges énekalkalmak (D. L.) |
407 |
A gregoriánum életútja Magyarországon (D. L.) |
417 |
TÖBBSZÓLAMÚSÁG (R. B.) |
426 |
A középkor polifón gyakorlata |
426 |
Többszólamú források |
428 |
Stílusok |
431 |
ANYANYELVŰ ÉNEKKÖLTÉSZET (D. L.) |
457 |
Az anyanyelvű népének |
457 |
Epikus jellegű énekköltészet |
478 |
KÖZÉPKORI NÉPZENÉNK |
487 |
Írott és íratlan források (R. B.) |
487 |
A naptári ünnepek énekei (SZ. J.) |
489 |
Lucázás, ostyahordás |
490 |
Karácsony |
491 |
A regösének |
501 |
Köszöntők (december 26-27.) és Aprószentek-napi virgácsolás |
509 |
Újesztendő-köszöntés |
511 |
Vízkereszt |
513 |
Farsang |
514 |
Balázs-járás és Gergely-járás; kántálók |
517 |
Farsang vége és böjti idő - a tavaszi időszak szokásai |
519 |
Pünkösdölő |
523 |
A Szentiváni Ének |
526 |
Életalkalmakhoz kapcsolódó zene |
537 |
Gyermekjátékdallamok (R. B.) |
537 |
Felnőtt játékok (R. B.) |
537 |
Párosítók (SZ. J.) |
542 |
Lakodalom (SZ. J.) |
544 |
Vágáns dalok és egyéb szórakoztató zene (D. L.) |
557 |
Középkori tánczenénk (R. B.) |
570 |
Balladák (R. B.) |
574 |
Középkori népzenénk sokszínűsége és egysége (SZ. J.) |
579 |
BEFEJEZÉS |
585 |
RÖVIDÍTÉSEK JEGYZÉKE |
587 |
BIBLIOGRÁFIA |
590 |
NÉVMUTATÓ |
618 |
FAKSZIMILÉK |
|