Előszó az első kiadáshoz
|
5
|
Előszó az átdolgozott kiadáshoz
|
7
|
Köszönetnyilvánítás
|
9
|
Néhány szó a diákokhoz
|
|
Hogyan olvassunk tankönyvet: a PQRST-módszer
|
17
|
A pszichológia tudománya
|
|
A pszichológia természete
|
20
|
A pszichológia témái
|
22
|
Nézőpontok a pszichológiában
|
23
|
A pszichológia módszerei
|
29
|
Vitatott kérdések: A pszichológiai kutatás etikai kérdései
|
34
|
Interdiszciplináris kérdések
|
35
|
Vitatott kérdések: A pszichológia területei
|
38
|
Könyvünk szerkezete
|
38
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
40
|
Biológiai és fejlődési folyamatok
|
|
A pszichológia biológiai alapjai
|
44
|
Az idegsejt
|
45
|
Vitatott kérdések: Molekuláris pszichológia
|
50
|
A központi mag és a limbikus rendszer
|
52
|
Vitatott kérdések: Az élő agy képei
|
54
|
A nagyagy
|
55
|
Aszimmetriák az agyban
|
58
|
Vitatott kérdések: A nyelv és az agy
|
60
|
Vegetatív idegrendszer
|
62
|
A belső elválasztású mirigyek rendszere
|
63
|
A viselkedés genetikai tényezői
|
64
|
A pszichológiai fejlődés
|
|
Az öröklés és a környezet viszonya
|
71
|
A fejlődés szakaszai
|
72
|
Az újszülött képességei
|
73
|
Vitatott kérdések: Utánoznak-e az újszülöttek?
|
76
|
Kognitív fejlődés a gyermekkorban
|
77
|
A személyiség és a társas kapcsolatok fejlődése
|
86
|
Vitatott kérdések: Megakadályozhatja-e a nemi nevelés a gyermekkori "szexizmust"?
|
98
|
A gyermekkor utáni fejlődés
|
98
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
103
|
Észlelés és tudat
|
|
Érzékelés
|
106
|
A különböző érzékelési modalitások közös jellemzői
|
107
|
Látás
|
112
|
Vitatott kérdések: Döntés és észlelés
|
114
|
Hallás
|
122
|
Vitatott kérdések: Mesterséges fülek és szemek
|
126
|
Egyéb érzékletek
|
128
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
134
|
Észlelés
|
136
|
Munkamegosztás az agyban
|
137
|
Lokalizáció
|
139
|
Felismerés
|
144
|
Vitatott kérdések: A felismerés zavarai
|
150
|
A figyelem
|
150
|
Perceptuális konstanciák
|
154
|
Perceptuális fejlődés
|
158
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
162
|
Tudat és tudatállapotok
|
164
|
A tudattal kapcsolatos fogalmak
|
165
|
Disszociáció
|
167
|
Alvás és álom
|
169
|
Vitatott kérdések: Az emléknyomok konszolidációja a REM-alvás folyamán
|
174
|
Pszichoaktív szerek
|
176
|
Meditáció
|
183
|
Hipnózis
|
186
|
Vitatott kérdések: A rejtett megfigyelő a hipnózisban
|
188
|
Pszí-jelenségek
|
190
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
194
|
Tanulás, emlékezés és gondolkodás
|
|
Tanulás és kondicionálás
|
198
|
A tanulás különböző megközelítései
|
199
|
Klasszikus kondicionálás
|
200
|
Vitatott kérdések: A habituáció és a szenzitizáció idegi alapja
|
208
|
Operáns kondicionálás
|
208
|
Komplex tanulás
|
216
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
220
|
Emlékezés
|
222
|
Az emlékezet típusai és biológiai alapjai
|
223
|
Rövid távú memória
|
225
|
Hosszú távú memória
|
231
|
Vitatott kérdések: A memória konnekcionista modelljei
|
236
|
Implicit memória
|
239
|
Vitatott kérdések: A gyermekkori amnézia
|
240
|
Az emlékezet fejlesztése
|
243
|
Konstruktív emlékezet
|
248
|
Vitatott kérdések: Felszínre hozott avagy rekonstruált emlékek?
|
250
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
252
|
Gondolkodás és nyelv
|
254
|
Programok és kategorizáció
|
255
|
Vitatott kérdések: A nyelvi realizmus hipotézise
|
260
|
Következtetés
|
261
|
Nyelv és kommunikáció
|
265
|
A nyelv fejlődése
|
268
|
Vitatott kérdések:A nyelv agyi lokalizációja
|
274
|
Képzeletbeli gondolkodás
|
275
|
Problémamegoldás
|
278
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
283
|
A motiváció és az érzelmek
|
|
Alapvető motívumok
|
286
|
Jutalom és ösztönzés
|
288
|
Vitatott kérdések: Imprinting: a tanulás és az ösztönök kölcsönhatása
|
290
|
Homeosztázis és késztetések
|
292
|
Éhség
|
294
|
Kövérség és soványság
|
299
|
Korai szexuális fejlődés
|
307
|
Felnőttkori szexualitás
|
309
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
318
|
Érzelmek
|
320
|
Az érzelmek összetevői
|
321
|
Arousal és érzelmek
|
322
|
Kogníció és érzelmek
|
325
|
Vitatott kérdések: Az arousal használata a hazugság leleplezésében
|
326
|
Érzelemkifejezés
|
332
|
Az érzelmi állapotra adott általános reakciók
|
335
|
Az agresszió mint érzelmi reakció
|
337
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
344
|
A személyiség és az egyéniség
|
|
Egyéni különbségek
|
348
|
Az egyéni különbségek mérése
|
349
|
Az öröklés és a környezet kölcsönhatása
|
349
|
Vitatott kérdések: Külön nevelt ikrek Minnesota-vizsgálata
|
366
|
A személyiség kontinuitása
|
370
|
Vitatott kérdések: A személyiség tanulmányozása: hosszú menetelés
|
372
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
375
|
Személyiség
|
|
Pszichoanalitikus megközelítés
|
379
|
Vitatott kérdések: A freudi ödipális elmélet vitatott bizonyítékai
|
384
|
Behaviorista megközelítés
|
386
|
Vitatott kérdések: Hat érv amellett, hogy a konzisztenciára vonatkozó intuícióink hibásak
|
390
|
Fenomenológiai megközelítés
|
392
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
399
|
Stressz, pszichopatológia és pszichoterápia
|
|
Sressz
|
402
|
A stresszkeltő események jellemzői
|
403
|
Pszichológiai reakciók a stresszre
|
407
|
Vitatott kérdések: A szexuális bántalmazás mint stresszforrás
|
408
|
Fiziológiai reakciók a stresszre
|
411
|
Hogyan befolyásolja a stressz az egészséget?
|
413
|
Helyzetmegítélések és személyiségstílusok mint a stresszreakciók közvetítői
|
417
|
Megküzdési készségek
|
421
|
A stressz kezelése
|
425
|
Vitatott kérdések: Képes-e a pszichológiai beavatkozás befolyásolni a rák befolyását?
|
428
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
429
|
Pszichopatológia
|
430
|
Az abnormális viselkedés
|
431
|
Szorongásos betegségek
|
436
|
Hangulatbetegségek
|
443
|
Vitatott kérdések: Az öngyilkosság és a depresszió
|
446
|
Vitatott kérdések: Illúzió és jóllét
|
450
|
Szkizofrénia
|
450
|
Személyiségzavarok
|
458
|
Vitatott kérdések: A beszámíthatatlanság mint jogi védekezés
|
462
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
464
|
Terápiás módszerek
|
466
|
Történeti háttér
|
467
|
Pszichoterápiás technikák
|
470
|
A pszichoterápia hatékonysága
|
482
|
Biológiai terápiák
|
484
|
Vitatott kérdések: A placébóhatás
|
486
|
Mentális egészségvédelem
|
488
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
490
|
A társas viselkedés
|
|
A társas világ kognitív és érzelmi vonatkozásai
|
494
|
A társas viselkedés intuitív elméletei
|
495
|
Vitatott kérdések: Az attribúciós folyamat kulturális különbségei
|
504
|
Attitűdök
|
506
|
Személyközi vonzalom
|
512
|
Vitatott kérdések: Szenvedélykeltés külső gerjesztéssel
|
518
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
521
|
Társas kölcsönhatás és társas befolyásolás
|
524
|
Mások jelenléte
|
525
|
Engedelmesség és ellenállás
|
531
|
Vitatott kérdések: Milgram engedelmességi kísérleteinek etikai kérdései
|
538
|
Azonosulás és internalizáció
|
541
|
Kollektív döntéshozatal
|
546
|
Biológiai és pszichológiai megközelítések
|
550
|
Rövid pszichológiatörténet
|
553
|
Pszichológiai iskolák
|
554
|
Újabb fejlemények
|
557
|
Statisztikai módszerek és mérés
|
561
|
Leíró statisztika
|
561
|
Statisztikai következtetések
|
564
|
Korrelációs együttható
|
568
|
Szakkifejezések
|
571
|
Irodalom
|
603
|
Magyar nyelvű irodalom
|
647
|
Név- és tárgymutató
|
649
|