Előszó |
11 |
Bevezetés |
14 |
A könyv tartalma |
15 |
A könyv használata |
17 |
A védőnői munka bemutatása |
19 |
A védőnői hivatás története |
20 |
A védőnő munkaköre |
24 |
A védőnői munka módszere, védőnői módszertan |
25 |
A védőnői munka általános módszerei |
27 |
A védőnő speciális munkamódszere |
34 |
A gondozottak köre |
34 |
A gondozási munka fő mozzanatai |
35 |
A gondozási módszer alkalmazása a védőnői szolgálat keretében |
36 |
A védőnő helye az egészségügyi ellátások rendszerében |
43 |
A védőnő egészségügyi dolgozó |
44 |
A védőnő közalkalmazott |
45 |
A védőnő munkája a prevenció |
46 |
A védőnői szerep és hivatás. A védőnő etikai normái |
49 |
A védőnői munka alapvető célja: az egészségvédelem |
59 |
Az egészség modern értelmezése |
60 |
Elméletek az egészségről és a betegségről |
61 |
A "pozitív egészség" fogalma |
64 |
Egészségvédelem és prevenció |
67 |
Az egészségmegőrzés stratégiája |
69 |
Az egészségnevelés modern értelmezése |
72 |
A védőnői munkát befolyásoló tényezők |
78 |
A védőnői munka szabályozása |
79 |
Mire illetékes a védőnő? |
79 |
Miben áll a védőnő önállósága? |
82 |
A védőnő által felvállalható más tevékenységek |
85 |
A gondozottak |
87 |
Kik a védőnő gondozottjai? |
87 |
A gondozottak szociális helyzete |
90 |
A gondozottak kulturáltsága |
93 |
A védőnői körzet jellege |
95 |
A védőnő első találkozása a gondozottjával |
97 |
Első találkozás a gondozottal |
98 |
Felkészülés a találkozásra |
98 |
Az első találkozás a gondozóban |
99 |
Első találkozás a gondozott otthonában |
103 |
A gondozott megismerése |
106 |
A megfigyelés |
107 |
A kikérdezés módszere |
109 |
Anamnézis-készítés |
111 |
Környezettanulmány készítése |
114 |
Az eszközös mérés módszere |
117 |
Öntesztelő módszerek |
121 |
A gondozott kezelése |
123 |
A meggyőzés |
124 |
A meggyőző közlés módozatai |
132 |
Önálló védőnői tanácsadáson alkalmazható módszerek |
135 |
Az önálló védőnői tanácsadás célja |
135 |
Az önálló védőnői tanácsadás alapelvei |
139 |
Az önálló védőnői tanácsadás módszerei |
142 |
Pszichohigiénés módszerek |
145 |
A pszichohigiéne fogalma |
145 |
A lelki vezetés készsége |
146 |
A védőnő empátiás készsége |
146 |
A stresszorok felismerése |
147 |
A szexuális nevelés |
148 |
Megelőző - korrekciós feladatok |
148 |
Egészségre káros szokások megelőzése |
150 |
Feszültségcsökkentő módszerek |
153 |
A védőnő tevékenységének jellemzői |
170 |
Szociális kapcsolattartás |
171 |
A "szemtől szembe" helyzet |
174 |
Magabiztos és sikeres viselkedés |
179 |
Asszertív magatartás |
179 |
Vezetési készség (menedzsment) |
181 |
Segítő-támogató beállítódás |
184 |
A védőnői felelősség |
186 |
A védőnői szakgondozás feladatkörei |
193 |
A nővédelmi feladatok |
194 |
A nővédelmi gondozás |
198 |
A serdülők felkészítése a reprodukcióra |
198 |
Felkészítés a családi életre |
206 |
Családvédelmi Szolgálat |
209 |
A várandós anyák gondozása |
213 |
A magzati élet és a várandós anya védelme |
214 |
A várandós nők védőnői gondozása a tanácsadóban |
222 |
A védőnő feladatai a tanácsadó teamben |
223 |
Önálló védőnői tanácsadás |
229 |
Célzott anamnézis-készítés |
229 |
A terhesgondozási kiskönyv kiállítása |
230 |
Önállóan végezhető vizsgálatok |
231 |
A szülői szerepre és a szülésre felkészítés |
232 |
Felkészítés a szülésre |
234 |
A várandós anyák gondozása otthon |
235 |
A családlátogatások sajátosságai |
235 |
Látogatás az első trimeszterben |
236 |
Látogatás a második trimeszterben |
237 |
Látogatás a harmadik trimeszterben |
238 |
Szemléltető oktatás a családlátogatásokon |
238 |
Az emlő önvizsgálatára és a laktációra oktatás |
240 |
A veszélyeztetett várandósok gondozása |
241 |
A terhesség megszakítása |
244 |
Törvényi rendelkezés a terhesség megszakításáról |
244 |
Nézetek az élet keletkezéséről és az abortusz megengedhetőségről |
245 |
Védőnői feladatok a terhességmegszakítással kapcsolatosan |
247 |
A várandós anyák gondozásának standardjai |
248 |
A védőnő adminisztratív tennivalói |
252 |
A kórházi védőnő tevékenysége |
255 |
A gyermekágyas anya és gyermekének gondozása |
258 |
A szülést követő intézeti védőnői feladatok |
259 |
A gyermekágyas anya és újszülöttjének otthoni gondozása |
261 |
A gyermekágyas otthoni gondozása |
268 |
A veszélyeztetett újszülött |
278 |
A védőnő adminisztratív tennivalói |
283 |
Csecsemők és kisgyermekek gondozása |
285 |
A csecsemőgondozás alapfeladatai |
286 |
A csecsemőgondozás védőnői látogatáskor |
289 |
A védőnő szerepe a szocializációban |
292 |
Az 1-3 éves gyermekek gondozása |
293 |
A veszélyeztetett csecsemők gondozása |
301 |
A gondozó munka sajátosságai a családban |
304 |
A védőnői családlátogatás |
305 |
A családlátogatás mint feladat és mint módszer |
310 |
A családlátogatás mint gondozási módszer |
313 |
A családgondozás interakciós módszerei |
317 |
Interakció és kommunikáció a családlátogatáskor |
317 |
A gondozott-szerep figyelembevétele |
319 |
Az interakció bevezetése: a megjelenés |
320 |
A kapcsolat felvétele |
321 |
A távolságtartás |
322 |
A proszociális magatartás követelménye |
322 |
Oktató tevékenység családlátogatáskor |
324 |
A családlátogatás mint feltáró módszer |
325 |
Megfigyelési feladatok |
325 |
Egészség-betegség helyzet feltárása |
326 |
A családtagok közötti kapcsolat megismerése |
326 |
A gondozó környezet feltárása |
328 |
A család szociális-kulturális helyzetének megismerése |
330 |
A gondozási készség és képesség megismerése |
332 |
Napjaink kiemelt gondozási területei a családban |
334 |
Egészségfejlesztő módszerek |
339 |
Egészségvédő módszerek |
339 |
Gyermekvédő módszerek |
341 |
Betegekkel való bánásmód |
342 |
A család bevonása a társadalom védő-óvó rendszerébe |
343 |
A védőnő önálló fogadóórája |
345 |
A védőnő önállósága és felelőssége |
346 |
Védőnői fogadóóra |
347 |
Védőnői nyitott tanácsadó |
354 |
A 3-16 (18) éves gyermekek gondozása |
359 |
Gondozás otthon és gyermekközösségben |
360 |
Hazai nevelési-oktatási intézmények |
361 |
Az óvoda egészségvédő szerepe |
363 |
Az iskola egészségvédő feladatai |
364 |
Az egészségvédelem beépülése az oktatásba |
366 |
Az egészségvédelmi kereszttantervek |
366 |
Az egészségtan tantárgy oktatása |
368 |
Az osztályfőnöki óra egészségnevelési programja |
368 |
Egészségnevelési alkalmak a tanításon kívül |
374 |
Az óvodás és tanköteles gyermekek védőnői ellátása |
381 |
A védőnő közegészségügyi-járványügyi feladatai az iskolában |
385 |
A védőnő közegészségügyi tennivalója iskolalátogatáskor |
386 |
A védőnő járványügyi tennivalói |
388 |
Iskolai mentálhigiénés feladatok |
390 |
A "vészjelek felismerése" |
390 |
Az előítéletekről |
391 |
Az iskolavédőnő empátiás készsége |
392 |
A stresszorok felismerése |
393 |
A lelki vezetés készsége |
393 |
Megelőző - korrekciós feladatok |
394 |
A tanulók szokásbeli rendellenességeinek kezelése |
395 |
Pszichomotoros rendellenességek tanítás alatt |
396 |
Funkcionális zavarok megelőzése a tanulóknál |
397 |
Kudarc és agresszió a tanulók között |
398 |
Neurotikus gyermekek az osztályban |
400 |
Függőséghez vezető szokások megelőzése |
402 |
A szexuális tanácsadás |
403 |
Iskolaegészségügyi dokumentáció |
404 |
Védőnői vizsgálatok az óvodában |
405 |
A védőnő közreműködése a gyermekvédelemben |
412 |
Új védőnői szemlélet a gyermekről |
413 |
A gyermek fejlődő személyisége |
414 |
A gyermek jogairól |
415 |
Az élethez, a legjobb egészségi állapothoz való jog |
418 |
A családban való nevelkedéshez való jog |
418 |
Gyermek joga a szociális biztonsághoz |
419 |
A gyermek joga az oktatáshoz, művelődéshez |
420 |
A gyermek egyéb jogai |
420 |
A gyermek védelme a családban |
423 |
A gyermekvédelem rendszere |
425 |
A gyermekekről való gondoskodás |
425 |
A gyermekeket védő megelőző intézkedések |
427 |
A veszélyeztetett gyermekeket óvóintézkedések |
428 |
Gyámügyi igazgatás feladatköre |
430 |
A gyermekvédelem intézményei |
430 |
A védőnő gyermekvédelmi feladatai |
435 |
A gyermek fejlődését veszélyeztető tényezők feltárása |
435 |
A gyermek családi helyzetének megítélése |
437 |
A védőnő társadalmi kapcsolatai |
439 |
A védőnő helye a civil társadalomban |
440 |
A védőnő kapcsolata a civil szervezetekkel |
441 |
Függelék |
448 |