Bevezetés |
13 |
A szerző megjegyzése |
16 |
Az iskolafóbiáról |
19 |
Iskolakerülésről van-e szó? |
19 |
Az iskolafóbia típusai |
20 |
Az iskolafóbia szempontjából fontos három korcsoport |
21 |
Szorongásos hajlamra mutató jelek gyermekeknél |
21 |
Az iskolafóbia tünetei |
22 |
Hogyan alakul ki az iskolafóbia? |
23 |
A kezeletlen iskolafóbia veszélyei |
24 |
Speciális iskolák autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekeknek |
25 |
A tünetek mögött álló okok azonosítása |
26 |
Milyen egyéb okai lehetnek annak, hogy a gyermek nem hajlandó iskolába menni? |
29 |
Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek |
30 |
A krónikus fáradtság szindrómában szenvedő gyermekek |
32 |
Próbáljuk megérteni az iskolafóbiás gyermeket! |
34 |
Konklúzió |
40 |
Szorongásos zavarok |
43 |
A szorongó gyermek |
44 |
Fóbiák |
45 |
Agorafóbia |
45 |
Szociális fóbia |
46 |
Körülírt vagy meghatározott fóbiák |
47 |
Pánikrohamok |
48 |
Mi válthatja ki a pánikrohamot? |
49 |
Pánikzavar |
51 |
Pánikzavar és szeparációs szorongás |
52 |
Generalizált szorongásos zavar |
53 |
Obszesszív-kompulzív zavar |
54 |
Poszttraumás stressz zavar |
55 |
Depresszió |
57 |
Ágybavizelés |
58 |
A szorongás és a pánik kezelése |
59 |
Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek szorongása |
60 |
A szorongás kezelése az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekeknél |
63 |
Konklúzió |
64 |
Bántás, bántalmazás |
67 |
Mi számít bántalmazásnak? |
67 |
A bántalmazás okai és következményei |
68 |
Miért kezdi egy gyermek bántani a társait? |
69 |
Hogyan válik valaki áldozattá? |
70 |
A bántalmazás lehetséges hatásai |
70 |
Vannak olyan gyerekek, akiknek az a sorsuk, hogy bántsák őket? |
71 |
Hogyan védekezhet a gyermek a bántalmazás ellen? |
71 |
Miért kell a másokat bántó gyerekeket megfékezni? |
72 |
Miért szorulnak a másokat bántalmazók is segítségre? |
73 |
A bántalmazás hatása a testi és a lelki egészségre |
73 |
Miért romlik az áldozatok egészsége? |
76 |
Miért romlik a társaikat bántalmazó gyermekek egészsége? |
76 |
Miből jöhet rá a felnőtt, hogy a gyermeket bántják a társai? |
77 |
Hogyan segíthetünk, ha gyermekünket kiközösítik? |
79 |
Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek bántalmazása |
80 |
A bántalmazás megelőzése |
80 |
Konklúzió |
82 |
Szeparációs szorongás |
83 |
Szeparációs szorongásra utaló jelek |
83 |
A kezeletlen szeparációs szorongás veszélyei |
85 |
Hogyan csökkenthető a szeparációs szorongás kialakulásának veszélye? |
85 |
Óvoda és általános iskola |
86 |
Felső tagozat vagy nyolcosztályos gimnázium |
95 |
Költözés, iskolaváltás, új barátok |
98 |
Visszatérés hosszú szünet vagy betegség után |
98 |
Haláleset |
99 |
Kistestvér születése |
100 |
Traumatikus élmények |
100 |
Családtag súlyos betegsége |
102 |
Veszekedés, szétköltözés, válás |
102 |
Családon belüli erőszak |
103 |
Konklúzió |
103 |
A szociális fóbia |
105 |
A szociális fóbia és a szégyenlőség |
106 |
A szociális fóbiával és a szégyenlőséggel kapcsolatos elméletek |
107 |
Az autisztikus spektrumzavarban szenvedő gyermekek szociális fóbiája |
108 |
A szociális fóbia kialakulása |
108 |
Ha a gyermeknek nincsenek barátai |
109 |
Ha a gyermek népszerűtlen vagy ügyetlen |
111 |
A tanulással kapcsolatos kudarcélmények |
113 |
Szelektív mutizmus |
115 |
A szelektív mutizmus kialalkulása |
117 |
A szelektív mutizmus diagnózisa |
117 |
A szelektív mutizmus kezelése |
118 |
A gyermek társas helyzetekben mutatott önbizalmának fejlesztése |
120 |
A gyermek szociális kompetenciájának fejlesztése |
120 |
A gyermek önbizalmának növelése |
125 |
A szégyenlőség legyőzése, új barátságok kialakítása |
130 |
A magány leküzdése |
133 |
Idősebb gyermekek szociális fóbiája |
134 |
Idősebb gyermekek szociális fóbiájának kezelése |
136 |
Konklúzió |
150 |
A gyermek szorongásának kezelése |
151 |
Ne legyünk részei a gyermek problémájának! |
151 |
Hogyan csökkenthetjük a gyermek szorongását? |
154 |
Konklúzió |
168 |
A súlyosan szorongó gyermek |
171 |
A megfelelő szakember megtalálása |
172 |
Gyermekpszichiáterek |
173 |
Gyermekpszichológusok |
173 |
Szociális munkások |
174 |
A szorongásos zavarok kezelése |
174 |
Kognitív viselkedésterápia |
174 |
Kognitív terápia |
176 |
Viselkedésterápia |
184 |
Deszenzitizálás |
187 |
Kiegészítő lehetőségek |
192 |
Családterápia |
193 |
A szorongásos zavarok gyógyszeres kezelése |
197 |
Antidepresszánsok |
198 |
Benzodiazepinek |
200 |
Megfelelő-e az iskola? |
201 |
Otthoni képzés |
201 |
Konklúzió |
202 |
A gyermek elengedése |
205 |
Mennyi figyelmet igényel a gyermek? |
205 |
Állítsuk feladatok elé a gyermeket! |
206 |
Az osztálykirándulás |
207 |
A támogatás fokozatos csökkentése |
208 |
A magányos és unatkozó gyermek |
208 |
Meghívás egy buliba |
209 |
Ha a gyermek mindenből kimarad |
210 |
Szakkörök |
210 |
Megküzdés a traumákkal |
210 |
Konklúzió |
211 |
Ha a gyermek visszaesik |
213 |
Javasolt reakciók, cselekvésminták |
213 |
Mire érdemes figyelni? |
215 |
Vegyük figyelembe a gyermek életkorát! |
215 |
Nem járult-e hozzá a szülő is a probléma kiújulásához? |
217 |
Éreztessük a gyermekkel, hogy nincs egyedül! |
217 |
Tanuljunk meg nevetni a félelmek abszurditásán! |
218 |
Konklúzió |
219 |
A szorongó gyermek |
221 |
További lehetőségek |
222 |