Pszichológia: általános bevezetés |
15 |
Bevezető az 1. modulhoz |
16 |
A pszichológia |
18 |
Bevezetés |
18 |
A pszichológia; a terület rövid áttekintése |
18 |
Ki is az a pszichológus? |
21 |
A pszichológia mint tudomány |
24 |
Összefoglalás |
27 |
Áramlatok a pszichológiában |
28 |
Bevezetés |
28 |
Áramlatok a pszichológiában; egy átfogó tájékoztatás |
29 |
A neurobiológiai megközelítés |
30 |
A magatartás szemléletű megközelítés |
32 |
A kognitív megközelítés |
41 |
A pszichoanalitikus megközelítés |
46 |
A humanisztikus (fenomenológiai) irányzat |
54 |
Összefoglalás |
60 |
Az 1. modul zárótesztje |
61 |
Irodalom |
63 |
Fejlődéslélektan |
65 |
Bevezető a 2. modulhoz |
66 |
Az emberi fejlődés |
68 |
Bevezetés |
68 |
A pszichológiai fejlődés jellegzetességei |
69 |
A fejlődési folyamat megközelítései |
74 |
Összefoglalás |
80 |
A prenatális fázis: a születésig tartó periódus |
81 |
Bevezetés |
81 |
A prenatális fázis: egy rövid áttekintés |
82 |
Testi fejlődés |
82 |
Szociális és emocionális fejlődés |
85 |
A kognitív fejlődés |
85 |
Összefoglalás |
89 |
A posztnatális fázis: a születéstől hathetes korig |
90 |
Bevezetés |
90 |
A posztnatális fázis: rövid áttekintés |
90 |
Fizikális fejlődés |
91 |
Szociális és emocionális fejlődés |
92 |
Kognitív fejlődés |
94 |
Összefoglalás |
94 |
Az első év: hathetes kortól egyéves korig |
95 |
Bevezetés |
95 |
Az első év: rövid áttekintés |
96 |
Fizikális fejlődés |
96 |
Szociális és emocionális fejlődés |
98 |
Kognitív fejlődés |
100 |
Összefoglalás |
104 |
A kisgyermek: egyéves kortól négyéves korig |
105 |
Bevezetés |
105 |
A kisgyermek: rövid áttekintés |
105 |
Fizikális fejlődés |
106 |
Szociális és emocionális fejlődés |
107 |
A kognitív fejlődés |
110 |
Összefoglalás |
112 |
Az iskoláskor előtt: négytől hatéves korig |
113 |
Bevezetés |
113 |
Az iskoláskor előtt: rövid áttekintés |
113 |
Fizikális fejlődés |
114 |
Szociális és emocionális fejlődés |
115 |
Kognitív fejlődés |
118 |
Összefoglalás |
120 |
Az iskolás gyermek: hatévestől a tizenkét éves korig |
122 |
Bevezetés |
122 |
Az iskolás gyermek: rövid áttekintés |
122 |
Fizikális fejlődés |
125 |
Szociális és emocionális fejlődés |
125 |
A kognitív fejlődés |
131 |
Összefoglalás |
133 |
A serdülő: tizenkettőtől huszonkét éves korig |
134 |
Bevezetés |
134 |
A serdülő: rövid áttekintés |
134 |
Testi fejlődés |
136 |
Szociális és emocionális fejlődés |
137 |
Kognitív fejlődés |
141 |
Összefoglalás |
143 |
A fiatal felnőtt: huszonkét évestől negyvenéves korig |
144 |
Bevezetés |
144 |
A fiatal felnőtt: rövid áttekintés |
144 |
Testi fejlődés |
146 |
Szociális és emocionális fejlődés |
147 |
Kognitív fejlődés |
153 |
Összefoglalás |
154 |
A már nem fiatal felnőtt: negyventől hatvanéves korig |
155 |
Bevezetés |
155 |
A már nem fiatal felnőtt: rövid áttekintés |
155 |
Testi fejlődés |
156 |
Szociális és emocionális fejlődés |
158 |
Kognitív fejlődés |
162 |
Összefoglalás |
164 |
Az időskor: hatvanöt éves kortól a halálig |
165 |
Bevezetés |
165 |
Az időskor: rövid áttekintés |
165 |
Testi fejlődés |
167 |
Szociális és emocionális fejlődés |
168 |
Kognitív fejlődés |
172 |
Összefoglalás |
174 |
A 2. modul zárótesztje |
175 |
Irodalom |
178 |
Szociálpszichológia és szociológia |
181 |
Bevezető a 3. modulhoz |
182 |
Az emberek mint társadalmi lények |
184 |
Bevezetés |
184 |
A szociálpszichológia és a szociológia |
185 |
A kapcsolat és az interakció fogalmai |
188 |
A normák és értékek |
197 |
A szocializáció |
202 |
A szociális megfigyelés |
206 |
Összefoglalás |
211 |
Emberek a környezetükben |
212 |
Bevezetés |
212 |
A csoport |
213 |
Az egyén szerepe a csoportban |
226 |
A hatalom és a vezetés |
235 |
A kooperáció |
240 |
Összefoglalás |
245 |
Az egészség és betegség mint szociális fogalmak |
247 |
Bevezetés |
247 |
Az egészség és a betegség fogalmai |
248 |
A szociális folyamatok mint a betegség alapjai |
250 |
Az elméleti megközelítések a szociológiában |
254 |
A konszenzuselmélet |
255 |
A konfliktuselmélet |
260 |
Az interakcionalista elmélet |
263 |
Összefoglalás |
268 |
A közösség, a család és az egészség |
269 |
Bevezetés |
269 |
A közösség fogalma a társadalomban |
271 |
A közösség nagysága |
273 |
A közösség típusai |
273 |
A család |
275 |
A családtípusok |
276 |
A funkciók és a család |
278 |
Az öregek a közösségben |
279 |
A család, a közösség és az egészségügyi ellátás |
280 |
Összefoglalás |
283 |
A 3. modul zárótesztje |
283 |
Irodalom |
286 |
Pszichológia a gyógyításban |
289 |
Bevezető a 4. modulhoz |
290 |
Szomatikus-orvosi pszichológia |
292 |
Bevezetés |
292 |
Orvosi pszichológia: területének körülhatárolása |
292 |
A stressz és a stresszreakciók |
293 |
A betegség mint stresszor |
295 |
Összefoglalás |
304 |
Pszichiátriai pszichológia |
305 |
Bevezetés |
305 |
A pszichiátriai beteg problémáinak a megértése |
306 |
Az abnormális viselkedés okai |
308 |
Terápiás technikák |
312 |
Összefoglalás |
319 |
Tanulási nehézségek |
320 |
Bevezetés |
320 |
Mit jelent a tanulási nehézség? |
321 |
A tanulási nehézség pszichoszociális hatásai |
327 |
A társadalomba való beilleszkedés |
331 |
Összefoglalás |
334 |
Érzelmi feszültségek és funkcionális panaszok |
335 |
Bevezetés |
335 |
A test pszichológiája |
336 |
Érzelmi feszültségek és funkcionális panaszok |
338 |
A SORC-diagram |
339 |
Összefoglalás |
346 |
Pszichológiai értékelés |
347 |
Bevezetés |
347 |
Nemkívánatos viselkedés |
348 |
A panasz mint támadáspont |
349 |
A pszichoszociális vizsgálat |
350 |
Megbízhatóság, érvényesség és standartizálás |
351 |
A nővér és a viselkedés értékelése |
353 |
Összefoglalás |
363 |
Pszichológiai kezelés és támogatás |
364 |
Bevezetés |
364 |
A pszichológiai kezelés és támogatás |
365 |
Pszichológiai oktatás (pszichoredukció) |
366 |
A kezelés megközelítési módjai |
367 |
Támogatás |
376 |
Összefoglalás |
381 |
A 4. modul zárótesztje |
383 |
Irodalom |
386 |
Szociális készségek |
389 |
Bevezető az 5. modulhoz |
390 |
Kommunikáció |
395 |
Bevezetés |
395 |
Az ápolónő és a beteg közötti kapcsolat célja |
395 |
Kommunikáció |
396 |
A kérdések szerepe a kommunikációban |
404 |
Kommunikációs zavarok |
407 |
Összefoglalás |
414 |
Beszélgetésvezetés |
415 |
Bevezetés |
415 |
Észlelés |
416 |
Az észleltek reprodukálása |
425 |
Reagálás és ösztönzés |
427 |
Összefoglalás |
431 |
Kommunikációs készségek az ápolónők munkájában |
432 |
Bevezetés |
432 |
Struktúrálás |
433 |
Kommunikációs jártasságok használata |
434 |
Anamnézist felvevő beszélgetés |
438 |
A problémafeltáró beszélgetés |
442 |
A tanácsadó beszélgetés |
445 |
A rossz hírt közlő beszélgetés |
448 |
A rövid támogató beszélgetés |
452 |
Az ápolónő-páciens kapcsolat |
452 |
Összefoglalás |
454 |
Konzultáció |
455 |
Bevezetés |
455 |
A konzultáció célja |
455 |
A tanácsadói beszélgetés csapdái |
456 |
Konzultációs készségek |
456 |
Összefoglalás |
461 |
Együttműködés a csoportban |
462 |
Bevezetés |
462 |
A csoportos együttműködés célja és funkciója |
462 |
A teammunka csapdái |
463 |
Csoport együttműködés fontos elemei |
465 |
Összefoglalás |
471 |
A csoporttalálkozók vezetése |
472 |
Bevezetés |
472 |
A megbeszélésvezetés célja |
473 |
Megbeszélésvezetés készségei |
474 |
Összefoglalás |
479 |
A tárgyalás, egyezkedés |
480 |
Bevezetés |
480 |
A tárgyalás célja |
480 |
Az egyezkedés kelepcéi |
481 |
Az egyezkedés mint ápolónői készség |
482 |
Tárgyalási, egyezkedési készségek |
483 |
Összefoglalás |
488 |
A csoportkonfliktusok megoldása |
489 |
Bevezetés |
489 |
A csoportkonfliktusok funkciói |
489 |
Csoportkonfliktusok kelepcéi |
490 |
Konfliktusmegoldás jártasságai |
491 |
Összefoglalás |
493 |
Az 5. modul zárótesztje |
494 |
Irodalom |
497 |
Zárótesztek helyes megoldásai |
498 |
Tárgymutató |
500 |