Az elmúlt évek orosz irodalmának nagy világsikere Az agyag géppuska: az orosz Playboy nemes egyszerűséggel az utóbbi évtizedek legjobb orosz regényének nevezte, egyes orosz kritikusok Pelevint nem kevésbé sommásan irodalom alatti jelenségként elemzik, maga Pelevin pedig rejtélyesen azt mondja művéről: "Ez az első olyan regény a világirodalomban, melynek cselekménye az abszolút ürességben játszódik. "Nos, ha "ürességben" - avagy "pusztaságban": a Pjotr Puszta nevű főhős üres tudatában -, akkor ez szerfölött színes és izgalmas űr: tele az orosz történelem átkozott kérdéseivel, az orosz kultúra emlékeivel, számítógépes korunk dilemmáival, vallás- és mítosztöredékekkel s nem utolsósorban remek történetekkel. Pjotr Puszta egy elmegyógyintézet lakója valamikor a kilencvenes években, ám "hamis személyisége" szerint valójában a tizenhetes forradalom utáni években, a polgárháború katonái közt vagyunk, ahol Csapajev és Petyka mély filozófiai beszélgeteseket folytat (a regénybeli Csapajev ugyanis nem annyira egy vörös hadvezér, mint inkább a világ lényegét tisztán átlátó buddhista gondolkodó), hol az elmegyógyintézeti ápoltak között. S megismerjük hol rémséges, hol rémségesen szép álmaikat: a Maria nevű szappanoperahősnő és Arnold Scwarzenegger "alkímiai esküvőjéről", egy harakiri történetéről, néhány orosz újgazdag misztikus viszontagságairól... S mindezenközben Pjotr éppúgy epedezik a gyönyörű géppuskás lány, Anka után, amennyire a világ - és az agyag géppuska - titkát szeretné végre megérteni...