A jelen kötet egy nagyobb munkálat eredményeinek egy részéből készült tanulmányokat tartalmaz. A munka azzal a céllal indult, hogy kiderítsük: a magyarországi forrásadottságok megengedik-e a gyermekek, illetve a gyermekkor történetének kutatását.
A gyermekkor történetén a gyermekeket övező társadalmi felfogás, a gyermekekkel és a szülőkkel szemben támasztott társadalmi követelmények, vagyis eszmék történetét értjük. A gyermekek története pedig a gyermeket érintő, rendszerint a családban megvalósult vagy a család döntésén alapuló gyakorlati cselekedetek számbavételéből jön létre. A kettő, az elmélet és a gyakorlat, a társadalmi normák, illetve a társadalom cselekedetei - mint az élet sok más területén - a gyermekek esetében sem feltétlenül estek egybe. A magyarázat a gyermekekről szólva valószínűleg abban van, hogy míg az eszmék alakulása során bizonyos öntörvényűség érvényesül, a gyermekeket érintő cselekedeteket maguk a gyermekek, az ő igényeik, valamint a mindennapokban mutatott reakcióik befolyásolják.